החתונה שיצאה משליטה
שמעון כהן
החתונה שעלתה לכותרות הארציות: במשך שעות וימים עסקו כלי התקשורת בחתונת נכדו של כ”ק האדמו”ר מתולדות אברהם יצחק, בן לבנו הרה”צ רבי חיים מאיר, רב הקהילה בביתר עילית – שנערכה בבית המדרש של החסידות בגבעה ב’ בעיר. הסיבה לכך – הלשנה שהזעיקה למקום קציני משטרה, שהגיעו לשטח והחליטו שלא להשבית את השמחה מיד, אלא לתת לחסידים ארכה.
את שיא הזעם הפנו כלי התקשורת – ובעקבותיהם מצעד ארוך של פוליטיקאים וכל מיני מטיפי מוסר ישראליים – כנגד שוטר ממוצא דרוזי שצולם כשהוא מקבל יין מכ”ק האדמו”ר – הוקרה על התחשבותו שלא להשבית שמחה בישראל, והקצין, בתגובה, קד קידה לאות כבוד. “בושה! התמונה שמסמלת את הכניעה המבישה של השלטונות לחרדים!” – נכתב בכלי תקשורת שונים. בעקבות כך נודע כי ממלא מקום מפכ”ל המשטרה הטרי, קובי שבתאי, הורה להשעות את הקצין המצולם ועוד קצין שהיה בשטח.
בשעה מאוחרת יחסית פרצו השוטרים לבית הכנסת של החסידות – ששוכן בקומה תת קרקעית של מבנה בשלבי בנייה – והחרימו את ציוד ההגברה לקול מחאותיהם של אנשים שהתגודדו בחוץ. האירוע עצמו עבר בשלום – אולם האירוע התקשורתי אך החל. למחרת – ועד לרגעים אלו למעשה – האירוע מככב בכלי התקשורת הכלליים, ו”החתונה בביתר עילית” מוזכרת שוב ושוב בידי פוליטיקאים שכחלק ממערכת הבחירות דואגים להשחיר את פני הציבור החרדי, כמו גם על ידי כל מיני מחפשי תשומת-לב המנסים להיבנות מהשמעת ביקורת כלפי הציבור ממנו באו כביכול.
הלשנה מרושעת
בכירים בחסידות תולדות אברהם יצחק – שהתקוממו מהכותרות סביב השמחה הפנימית, סיפרו ל’שערים’: “בכוונה ערכנו חתונה בפרופיל נמוך מאוד. האירוע התקיים בבית כנסת סגור – ללא כניסה לאנשים מבחוץ, ללא הפרעה, כאשר בית הכנסת ממוקם בקומה תת קרקעית. יצויין, כי כל החסידים אצלנו עברו כבר את הנגיף ונושאים נוגדנים, ובהוראת האדמו”ר שלאורו אנו הולכים – הוחלט שלא לדחות את החתונה, אלא לקיימה במתכונת מצומצמת – יחסית לאירועים קודמים של חתונות נכדי האדמו”ר, שנערכו במתכונת הרבה יותר גדולה.
“לא ברור לנו מי הוא האיש אשר בלי נקיפות מצפון דאג להתקשר למשטרה ולהתלונן על החתונה שנערכת בבית הכנסת של הקהילה. עוד לא ברור לנו – מי האיש שדאג לצלם ולהעביר תמונות החוצה, לאחר שהזהרנו שלא לעשות כן. צריך לזכור: לא מדובר כאן במתקן עירוני כמו מתנ”ס וכדומה, גם לא באוהל ברחובה של עיר. חתונה במקום פרטי, בחוג פנימי של החסידות, ללא רעש וללא הפרעה. בדיוק כמו תפילה בציבור, שכמותה נערכת בכל בית כנסת בעיר”.
אלא שהנזק שנגרם – לא נגרם רק לחסידות תולדות אברהם יצחק, אלא לכל העיר, ובמידה רבה – לציבור החרדי כולו. העיסוק התקשורתי המוגבר והלא פרופורציונאלי באירוע המקומי העצים הקולות הקוראים ל”אכיפה מוגברת” ו”צורך לנקוט יד קשה” כנגד כל מה שנראה כהפרה בציבור החרדי. את אותות העליהום התקשורתי הזה ניתן היה לזהות מיד למחרת האירוע – גם בעיר וגם בריכוזים חרדיים אחרים.
הידברות שקטה
לטענת גורמים בחסידות – כפי שאכן ניתן היה להבין מדברי השוטרים שהוזעקו לשטח – מדובר בהלשנה מתוך העיר. כלומר, תושב בעיר התקשר למשטרה כדי להזעיקה אל האירוע. כך שגם אם המשטרה בחרה שלא ‘לחפש’ אירועים ולהציק – הפרוטוקול מחייב את ניידות השיטור להגיע במקרה של תלונה, כך שהטלפון הבודד של תושב שאולי לא חשב על תוצאות מעשהו – וחמור מכך: אולי דווקא חשב – הוא שגרם להתלקחות שגרמה נזק עצום.
בכלי התקשורת פורסם, כי בין ראשי החסידות למשטרה היה תיאום שקט על קיום האירוע, כאשר התיאום כלל גם אפשרות שהאירוע ידלוף לתקשורת. גורם בחסידות צוטט כאומר: “הסיכום היה שאם דבר האירוע מתפרסם, השוטרים יבואו רק בשביל הפורמליות, יכנסו ואולי אפילו יחלקו קנסות, אבל לא יפזרו את המשתתפים”. גורמים אחרים בחסידות הכחישו את הדיווח.
כך או כך, בסביבות השעה 20:00 בערב, הגיעו שוטרים למקום וניסו להיכנס אל תוך הבניין, אך ללא הצלחה. השוטרים שלא הצליחו להיכנס לבניין, עזבו את המקום לאחר שצילמו את המתרחש מחוץ לבניין. לאחר כשעה וחצי חזרו השוטרים שוב – כנראה לאחר תלונות נוספות – כשהם מלווים הפעם בכוחות יס”מ.
עסקני החסידות שיצאו אל מחוץ לבית הכנסת, ניסו לנהל משא ומתן עם קציני המשטרה, על מנת שה’מצווה טאנץ’ שאמור להתחיל יהיה קצר מאוד והאירוע יסתיים במהירות, ובתמורה – שהמשטרה תימנע מלהיכנס ולחולל מהומה שתשבית את השמחה. המשטרה – יש לומר שברגישות ראויה לציון – הסכימה להידברות וסיכמה על סיומו הקרוב של האירוע. כחלק מהמאמצים אף נכנסו הקצינים אל תוך היכל בית המדרש, בתחילת מעמד ה’מצווה טאנץ’. כיפות ‘ירמולקה’ לבנות נשלפו מאי שם.
השוטרים ניגשו לאדמו”ר וקיבלו כוסות יין. בשלב הזה צולמה התמונה שכה התסיסה את כלי התקשורת. תמונה שבה קצין נותן כבוד לסמכות רוחנית – הפכה ל”סמל לכניעה”, כפי שהתמונה הוכתרה בכלי התקשורת.
רק מאוחר יותר – ממש עם סיום האירוע – הוחרם ציוד ההגברה והרמקולים.
מבוכה במשטרה
כאמור, התיעודים שהתפרסמו גרמו להתלקחות רבתי של הסתה אנטי חרדית בכלי התקשורת. ראשון הקופצים על העגלה היה שונא הדת אביגדור ליברמן, שמיהר לפרסם כי האירוע הוא “טירוף מוחלט”, ותקף בארסיות מרושעת: “העסקנים החרדים כל כך שיכורים מכוח שאתמול הם החליטו לשכר את שוטרי משטרת ישראל. רק ממשלה בלי נתניהו, ליצמן ודרעי תוכל לחלץ את ישראל ממשבר הקורונה”.
האירוע העמיד במבוכה את המשטרה – הן המקומית והן הארצית. ממחוז יהודה ושומרון של המשטרה נמסר כי מפקד המחוז, ניצב משה ברקת, “רואה בחומרה את התנהלות הקצינים באירוע והנחה את מפקד מרחב יהודה לזמן את הקצינים לבירור שבסיומו יועברו החומרים לבחינת מחלקת משמעת”.
מדוברות המשטרה נמסר כי “כוחות משטרת ישראל הוזעקו לחתונה המונית בהשתתפות מאות חוגגים שהתקיימה בעיר ביתר עילית בניגוד לתקנות. בהגעת הכוחות למקום דלתות הכניסה לאירוע היו נעולות והחוגגים סירבו לפותחן, ורק לאחר שיח והידברות עם מארגני האירוע נפתחו הדלתות ובמקום נצפו מאות משתתפים, שאינם עוטים מסכות ובניגוד לתקנות.
“בעת שכוחות המשטרה עסקו בפיזור המשתתפים, החלו להתאסף עשרות משתתפים מחוץ למקום האירוע, להפר את הסדר, להתעמת עם השוטרים, ליידות אבנים לעברם וגרמו נזק לרכבי המשטרה. למקום הוזעקו כוחות נוספים שפעלו לפיזור מלא של המשתתפים ולאיתור מארגני החתונה. בסיום הפיזור זומנו לחקירה מארגני האירוע, מחזיק המקום ונוספים והחקירה נמשכת”.
באשר לדיווחים על תיאום מוקדם בין החסידות למשטרה – מסרו במשטרה: “הטענות המועלות בדבר סיכום בין גורמים בחסידות לקציני התחנה – חסרות כל שחר. לאף אדם אין היתר להפר את התקנות, וכך גם לגבי מקרה זה. נמשיך לפעול לאכיפת התקנות בכל מקום שיידרש, למען שלום הציבור ובריאותו, ולצד זאת אנו קוראים לציבור כולו, ללא יוצא מן הכלל, לקיים את התקנות במלואן למניעת התפשטות הנגיף ושמירה על בריאות הציבור”.
ל’שערים’ נודע, כי בעקבות המהומה – זומן המחותן, רב הקהילה הרה”צ רבי חיים מאיר קאהן, לחקירה בתחנת המשטרה. במשך שעה ארוכה נחקר הרב על האירוע. בעקבות כך, החסידות שתכננה לערוך את שבת ה’שבע ברכות’ בבית הכנסת של הקהילה בעיר, בהשתתפותו המרוממת של כ”ק האדמו”ר שאמור היה לשבות בעיר לראשונה זה כמה שנים – ביטלה את התוכניות, ושבת שבע הברכות נערכה במרכזה של החסידות בשכונת מאה שערים בירושלים.