עבודות הכרייה של #כביש המנהרות החדש# הסתיימו, וכעת עמלים צוותי העבודה על הקמתו של #אחד הגשרים הגבוהים בעולם,# תוך שימוש בשיטות חדשניות >>> צוות ‘שערים’ עטה קסדות הגנה ונכנס אל מעבר לגדר של אתר הבנייה – כדי לבחון מקרוב את קצב העבודות ולשמוע על לוח הזמנים לכניסה לשימוש >>> השיטה החדשנית לכריית המנהרה, #סיפורו של עץ הזית העתיק שתלוי באוויר,# חילוף הנתיבים שנבנה ב#השראה אמריקאית משודרגת,# והשיטה החדשנית להקמת הגשר הגבוה >>> #בקצה המנהרה: כך זה נראה מבפנים#
@יעקב מרגליות
כל מי שנוסע בשנה האחרונה מביתר לירושלים ובחזרה – לא יכול שלא להתעכב על המחזה מרחיב הלב: לצד כביש המנהרות ניכרת תנופת כרייה ובנייה, לקראת השלמתה של מנהרה נוספת – במקביל למנהרה הקיימת. תושבי ביתר שרגילים לעשות את הדרך הזאת, שמחו לעקוב אחר כל שלבי הבנייה וקצב ההתקדמות של הכביש החדש, כריית המנהרות ובנית הגשר. מתחילת החציבה בהר, דרך הקמת הגשר, ועד להפיכת המנהרה למפולשת במבצע הנדסי גדול ומורכב. זאת במקביל לעבודות החיזוקים במנהרה הקיימת.
כאשר תושלם המלאכה ההנדסית המורכבת והשאפתנית הזו – כביש המנהרות יוכפל, כאשר המנהרה הנוכחית תהיה דו-נתיבית לכיוון אחד, ואילו המנהרה החדשה תהיה אף היא דו-נתיבית, לכיוון השני. הכפלת הכביש תביא להעלמת הפקקים בשעות העומס, דוגמת שעות הבוקר, ותהפוך את הנסיעה לירושלים לחוויה מהירה ויעילה.
אם מדברים חזון שהתממש, שלא לומר חלום שהתגשם – הבנייה בכביש המנהרות החדש בהחלט עונה להגדרה הזאת. חרף הפחדות רבות, ובניגוד גמור למה שטענו אנשי מקצוע לפני עשור – הפרויקט הולך ומתקדם. ולא, אל דאגה, ההליך כולו בטוח לחלוטין בס”ד, מתחילתו ועד סופו. הוא עומד בכל הקריטריונים הכי מחמירים, ועל פי דרישות המקצוע הקפדניות ביותר. מסתבר שכשרוצים באמת – הכול אפשרי.
מה בדיוק קורה מעבר לגדר של אתר הבנייה? איך בדיוק עובד המבצע ההנדסי הזה? הסקרנות סביב הגשר הלכה והתעצמה ככל שהתקדמה הבנייה. מבנים קונסטרוקטיביים מורכבים שניצבים על עמודי גשר יצוקים, קשתות פלדה צבעוניות שמורכבות לכדי מבנים מוזרים, ומערכת שלמה של תכנון וביצוע, שגם עיניו של מי שלא בקי בענף כריית המנהרות מזהות את הייחודיות שלהם.
גם לנו היו סימני שאלה. הסקרנות הייתה גדולה. בדיוק לכן עשינו את הדרך המוכרת כל כך – אבל הפעם, במקום להמשיך לירושלים – החנינו את הרכב בקריית הקראוונים הגדולה בואכה המנהרה הראשונה מכיוון ירושלים, שם מצויים משרדי הנהלת הפרויקט.
כשאנו חמושים באלפי סימני שאלה, נכנסנו אל המשרד, לאחר תיאום מראש. שם, בתוך קראוון ממוזג ומאובזר בכל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים למעקב וביקורת אחר הפרויקט הגרנדיוזי – למדנו על היקפיו של הפרויקט, על שיטות העבודה המיוחדות שלו, ועל האתגרים הגדולים שבפניהם ניצבו המתכננים.
בני שיחנו ניצבים כל הזמן עם היד על הדופק, קשובים לכל קריאה והתפתחות, אבל מציינים בסיפוק ש”ברוך השם הכל עובד לפי התוכנית, כולל לוחות הזמנים”.
#המנהרות הצמודות בעולם
השם ‘כביש המנהרות’ מתאר את מקטע הדרך של כביש 60, המחבר את ירושלים עם גוש עציון, והוא מוגדר ‘הכביש הארוך במדינה’. הכביש נבנה בשנת תשנ”ו, ובמהלכו נכרו המנהרות הראשונות בארץ. אותו צמד מנהרות המשמש כיום את תושבי גוש עציון וביתר עילית – שהיה הפיילוט למנהרות נוספות מסוגן שנבנו בכבישי הארץ במהלך השנים האחרונות.
לפני יותר מעשור בחנו בחברת ‘נתיבי ישראל’ את היתכנות ההרחבה של הכביש והמנהרות, זאת לאור הפקקים הרבים שנוצרים במקום בשעות העומס, עקב העובדה שבכביש יש נתיב אחד בלבד לכל צד. לאחר בדיקת המצב, נקבע כי אין היתכנות הנדסית לעוד מנהרה בלי לקבל תב”ע חדשה, זאת משום שבמסגרת התב”ע הקיימת – אין די מקום לשתי מנהרות. הוצאת הליך תב”ע חדש – אם הוא בכלל אפשרי – זו פעולה הכרוכה בפרוצדורה של עשרות שנים.
###מה האתגרים שכרוכים בכריית מנהרה בתנאים הנוכחיים?
“בדרך כלל כשבונים מנהרות”, אומר לנו אחד ממובילי הפרויקט, “יש מרחק של 14 מטר לפחות בין מנהרה למנהרה מקבילה, זאת כשהמנהרות הן מנהרות חדשות ולא פעילות. כאן יש לנו מנהרה פעילה, ועלינו לבנות מנהרה נוספת בצמוד אליה, כשהמרחק בין המנהרות – בנוגע לצמד הצפוני נע המרחק בין חמישה מטרים לעשרה, ואילו בצד הדרומי – המרחק נע בין אפס(!) לחמישה, כשלאורך כל המנהרה המרחק הוא בערך שלושה מטרים”.
###את הפרויקט כולו מבצע קבלן אחד?
“הפרויקט מחולק לשני קבלני ביצוע. ‘סולל בונה’ אחראיים על המנהרה הצפונית לכיוון ירושלים כולל הגשר, ומהגשר עד מחלף אל חאד’ר ההולך ונבנה – הקבלן הוא ‘גילי ואלעזר’. לשם ההשוואה – סדר הגודל של עלות העבודות בקטע הדרומי עומד על 15 מיליון שקלים ובקטע הדרומי – כ-300 מיליון שקלים. הסיבה שהפרוייקט התחלק לשניים הוא שהמקטע הצפוני קשור לעיריית ירושלים ושם התהליכים הפרוצדוראליים יותר ידועים, בעוד שבחלק הדרומי מדובר בפרוצדורה שונה ובהיערכות אחרת, כולל חידוש הפקעות עם היבט משפטי מול המנהל האזרחי. מתוך חשיבה טקטית החלטנו שכדאי להתחיל את הפרויקט בחצי שמתאפשר בו בינתיים במקביל להליך האישורים, על מנת לשפר את הסיכויים לאישורים שיתקבלו.
“למעשה, יש קבלן נוסף שייכנס לעבודה בתום מכרז שאמור עכשיו לצאת, והוא אחראי על המערכות. הקבלנים הנוכחיים מבצעים את עבודות ההנדסה האזרחית, ותפקידו של הקבלן השלישי יהיה להציב את התאורה, מערכות החשמל, הבקרה, והשילוט”.
#בין סלע לעפר
השאלה שכל תושב ביתר עילית שואל את עצמו כל אימת שהוא חולף על פני אתר הכרייה של המנהרה החדשה היא זו: מתי ניתן יהיה לברך על המוגמר ולנסוע במנהרה החדשה. בדיוק את השאלה הזו ביקשנו לברר בשיחתנו עם מנהלי העבודה בכביש המנהרות המתחדש.
####מה הם לוחות הזמנים?
“לפי הצפי, בעזרת השם עד סוף שנת 2021 (למספרם. אזור טבת תשפ”ב. י”מ), המנהרה הצפונית והגשר שלידה יהיו מוכנים לשימוש. אז יחל הליך שיפוץ המנהרה הישנה.
“בנוגע למנהרה הגדולה – על אף שהעבודות מהירות מאוד, העבודה מתקדמת בצורה איטית יחסית. לשם ההשוואה, בעוד שבמנהרה הצפונית הקצב היה מטר וחצי ליום, הרי שבצד הדרומי עדיין לא הצליחו לצבור מטר ליום. הסיבה לכך היא שבמנהרה הדרומית החציבה היא בחומר שנקרא ‘דולומיט מפורר’ ולא בסלע, כך שמצד אחד קל יותר לחפור אבל מאידך קשה יותר לעשות תימוך, כי האדמה פריכה יותר. צורת העבודה היא כריית שתי מנהרות קטנות במקביל, כשמחיצה מפרידה ביניהם, ולאחר התימוך הורסים את המחיצה. זה הפתרון ההנדסי המתאים, אבל זה גם מה שמאט את הקצב.
“למעשה, עד אמצע 2022 אנו סבורים שיהיה תימוך ראשוני. כשבניית המנהרה תתבצע תוך כדי עבודות תימוך”.
###במקביל נבנה המחלף של היציאה מוואלג’ה. מה המטרה שלו?
“המטרה המרכזית היא שיוכלו לנסוע ישר, בלי להיכנס לכיוון המחסום ולבצע פניית פרסה. אלא שלאחר השלמת הפרויקט של המנהרות מתווספת לכך גם בעיה בטיחותית, כשהרכבים המגיעים מכיוון וואלג’ה צריכים לחצות נתיב לתחבורה ציבורית שכיוון הנסיעה שלו משתנה. אנו מניחים כי הוא יושלם בתוך פחות משנה”.
#המודל האמריקאי
בשלב הזה, ביקשנו לשמוע מאנשי הפרויקט מעט על התהליך הטכני בבנייתו של פרויקט שאפתני שכזה. הם נענו בסבלנות וסייעו לקוראי ‘שערים’ להבין את החלקים המורכבים בהתקדמותו של הפרויקט.
###מדוע חופרים לעומק באמצע המנהרה הגדולה?
“החפירות מתבצעות במפרצי העצירה של המנהרות הקיימות, שבמקורן נועדו ככל הנראה לבניית חדרי חשמל. המפרצים הללו הם עמוקים וחודרים לתוואי של המנהרה החדשה. מה שיוצר את הצורך לבנות קיר תמך להפרדה בין המנהרות. לטובת היסודות שהוא זקוק להם – מתבצעת החפירה”.
###והמפרצים יתבטלו?
“בשלב הסופי, במנהרה הקיימת תהיה תנועה רק לכיוון ירושלים, מה שמייתר את המפרצים המדוברים. בצד השני יהיו מפרצים”.
###איך יודעים בעת הכרייה לדייק ולהיפגש משני הצדדים?
כל הזמן מתבצעות מדידות מסיביות. שיטת המדידה נקראת ‘בנג’ מרק’ והיא מחברת בין נקודות מדידה שונות בו זמנית ונותנת את האינדיקציה הרלוונטית. ישנם מודדים מקצועיים המוסמכים לכך. הפועלים שיושבים על ה’באגרים’ וחופרים עובדים רק לפי ההוראות שלהם”.
###מה פשרן של התיבות הלבנות המוצמדות לקיר המנהרה?
“מדובר בחיישנים המזהים תזוזות של המנהרה. אנחנו מקבלים את כל המידע בזמן אמת ולפי זה מנווטים את העבודות, על מנת לעמוד ברף הבטיחות הגבוה ביותר”.
###והטלפונים והמצלמות שהותקנו?
“הטלפונים והמצלמות נועדו עבור שליטה של המשטרה, על מנת לפקח על תאונות ואירועים חריגים”.
###ניתן תיאורטית להרחיב את המנהרה הקיימת?
“ערכנו בדיקת היתכנות לכך לפני חמש שנים, וזה ירד מהפרק בגלל הרבה סיבות – ברובן הנדסיות”.
###אנחנו רואים במסמכי התכנון שבמנהרה יהיה נת”צ מתחלף, מה הפירוש?
מדובר בנתיב תנועה רגיל, שיהיה מופרד משאר הנתיבים, עם מעקה הפרדה לכל האורך. הוא ימוקם מצד שמאל של המנהרה לנוסעים מכיוון ירושלים, וכיוון הנסיעה שלו יתחלף בהתאם לשעות העומס”.
###איך תתבצע ההכוונה?
“יוקמו נתיבי השתלבות משני הכיוונים, ובשעה שהכביש יהיה סגור לאחד הכיוונים – לא תתאפשר כניסה לנתיב ההשתלבות מאותו כיוון. ההכוונה תעשה בצורה של מחסומי זרוע, שהם בהתחלה קטנים יותר ואז הם הולכים וגדלים והם אמורים לכסות את כל נתיב ההשתלבות”.
###האם יש עוד נתיב כזה בארץ?
“לא. אנחנו היינו בסיור בארצות הברית ללמוד את הנושא הזה, שם יש נתיבים כאלה. אלא ששם זה מתבצע אחרת, כשהחילוף של הנתיבים נעשה בצורה ידנית, בעוד אצלנו הכל יהיה ממוחשב ואוטומטי. הסיבה ששם החילוף מבוצע ידנית היא, שהכביש שם נבנה בשנת 1940 לערך (שנת ת”ש. י”מ).
###האם יהיה פער חזותי בין המנהרות, כשהישנה תישאר מיושנת ולא מתקדמת ביחס לשנייה החדשנית?
“לא. לאחר שתפתח המנהרה החדשה, תופנה אליה כל התנועה, וייערכו שיפוצים במנהרה הישנה. שיפוץ שיארך ככל הנראה עשרה חודשים בכל הנוגע למנהרה הקצרה”.
#סיפורו של עץ זית
כעת אנו עוברים לשאול על הגשר שנבנה כהמשך למנהרה, וכן על עץ הזית שנותר על עומדו יחד עם תל עפר גדול שבולט מתוואי החציבה.
###הגשר נבנה בשיטה מוזרה, הלוא כן?
“לא היינו מכנים זאת מוזרה, אלא מתקדמת. שיטה זו נקראת ‘שיטת היציקה המאוזנת'” (ראו מסגרת).
###האם יש חשש לחבלה בבסיס הגשר שנמצא בשטחים עוינים?
“ראשית, עמודי הגשר אינם בשטחים פלסטיניים אלא בשטחים בשליטת צה”ל. שנית – הבנייה כיום היא בשיטה כל כך חזקה, שכדי לפגוע בבסיס הגשר צריך כמות כמעט דמיונית של חומר נפץ, שארגוני טרור אינם מסוגלים להשיג, ודאי לא בצורה שהדבר יחמוק משירות המודיעין”.
###בין שתי המנהרות ישנו שקע קטן, מעין ‘נישה’. מה פשרו?
“שם יוקם חפ”ק לכיבוי אש, כחלק מהנחיות התכנון למנהרות”.
###מה סיפורו של עץ הזית שנותר באמצע, ועושה רושם שגרם לשינויים בתכנון?
“מדובר בעץ מאוד עתיק, בן יותר ממאה וחמישים שנה, והאגרונומים ביקשו שנשמור עליו. למעשה הוא לא שינה דבר בתכנית המקורית ולא הסיט את המסלול בכלום. אנו תקווה שהוא אכן ישרוד”.
###מה פשר המבנה שבניתם בכניסה למנהרה מכיוון ביתר?
“זה חדר חשמל חדש, שבא להחליף את החדר הישן שנמצא בדיוק בתוואי של המנהרה הישנה”.
###מה יהיה התוואי של המנהרה שבמחלף החדש היוצא מוואלג’ה?
“התוואי יעבור מתחת לכביש ויגיע עד לפני צומת אל חאד’ר”.
###מה פשר העבודות המסיביות שמתבצעות שם?
“לצורך הרחבת הכביש על חשבון העמק שמשתרע שם – בונים קיר קרקע משוריינת, שבבסיסו יציקה, ומעליו ממלאים שכבות של עפר מסוג מסוים ואז מוסיפים שריון של הקרקע, שעשוי כמין רצועות ברזל שאותם עוטפים ביציקה נוספת”.
###אם שלושה נתיבים יתנקזו מהמנהרות לכיוון אל חאד’ר – זה לא ייצור צוואר בקבוק ועומסי תנועה?
“יש את תכנית ההרחבה של 375 שתיתן לזה מענה”.
###העבודות בפרויקט מתבצעות סביב השעון – 24 שעות?
“24 שעות, שישה ימים בשבוע. כמובן שלא עובדים בשבת”.
###תכל’ס מתי נעלה על הכביש?
“הפרויקט כולו יסתיים בעז”ה בשנת 2025 (תשפ”ה. י”מ), כולל השיקום של המנהרה הארוכה. איננו שוללים סיכוי שגם קודם לכן”.
ועד אז, בכל נסיעה לירושלים וממנה – נוכל לשאת עין אל צידי המנהרה וליהנות מהתקדמות העבודות לקראת מה שירחיב את הדרכים לירושלים. מי יודע, אולי זוהי הכנה נוספת שתכשיר את הדרכים לעלייה לרגל לירושלים כשייבנה בית המקדש…