ההפגנות של חסידי אמשינוב בגבעה C בעקבות פנייה לערכאות נגד פיצול דירות – חושפים את קצה הקרחון של תופעת שוליים שפושה בעירנו: הלשנה מחפירה לערכאות במקום לפנות לדין תורה >>> רבני העיר מוקיעים את התופעה: “אנו מזועזעים מאותם אינשי דלא מעלי. אין רשות לשום בן אדם בעיר מכל חוג שהוא ללכת לערכאות נגד דעת התורה הקדושה”, כתב רב העיר הגאון הגדול רבי חיים וייס שליט”א >>> תחקיר
כותרת:
@יעקב מרגליות
בשבועות האחרונים התעצמה הסערה בגבעה C החדשה בעיר, סביב סכסוך חריף בנושא הבנייה בגבעה. מדי יום נצפים עשרות אברכים – תושבי הגבעה לצד חסידי אמשינוב מרחבי העיר – שמוחים נגד התנכלות שמכוונת נגד רוכשי דירות משותפות בגבעה המבקשים לממש את הרכישה המשותפת ולפצל את הדירות. המוחים קוראים במקום פרקי תהילים מדי יום, ומבקשים כי תיפסק ההתנכלות והרוכשים יוכלו לממש את קורת הגג שרכשו בעמל וביזע.
בעקבות הסערה, יצא לשטח לבדוק מקרוב במה מדובר. בדקנו את שורש הסכסוך, שוחחנו עם הנוגעים בדבר וחזרנו עם מסקנות.
תחילה – רקע קצר: בשנים האחרונות, בשל מצוקת הדיור בציבור החרדי ולנוכח העובדה שאין די דירות לכל הזוגות הנישאים – בטח לא במחיר שזוג צעיר או הורים לזוג כזה יכולים לעמוד בו – החלה לצבור תאוצה תופעה של רכישת דירה גדולה בטאבו משותף, לשם פיצולה לאחר מכן, מה שמאפשר לשתי משפחות לרכוש דירה במחיר סביר. זהו פתרון נפוץ מאוד בעיר בשנים האחרונות, כאשר בדרך הזו זכות מאות משפחות בעיר לקורת גג משלהן. אמנם לא דירה גדולה במיוחד – אבל זהו פתרון ראוי למצוקה הקיימת.
כיום, כל רוכשי הדירות באתרי הבניה החדשים יודעים שבסופו של דבר הבניין יאכלס כמה משפחות יותר מאשר בתכנית המקורית, מכיוון שכמה דירות יפוצלו. כולם רואים זאת בעין טובה, מבינים את הצורך והאילוצים, ויודעים שבבוא העת, כשיגיע זמנם להשיא את ילדיהם בשעה טובה – גם הם יוכלו לרכוש לילדיהם דירה מסוג זה בהעדר פתרון אחר.
הפגנה בלית ברירה
ומכאן – לסכסוך בגבעה ג’:
לפני כשנה קנו כמה עשרות אברכים דירות בקומות העליונות של שורת בנינים ברחוב שבט הלוי. הם רכשו את הדירות במשותף, במסגרת טאבו משותף, כחלק מתוכנית לפצל את הדירות ולהרחיבן, כדי שכל יחידת דיור תוכל לשמש שתי משפחות, כמקובל בעיר בשנים האחרונות – ובכל הפרויקטים החדשים בפרט.
לאחר שהחלה הבנייה פנה אחד התושבים בשכונה בהלשנה מחפירה לרשויות, והבנייה הופסקה בצו בית המשפט. האברכים הזמינו את המלשין לדין תורה – במטרה ללבן את הדברים כדת של תורה – אלא שהלה סירב להגיע הן לבתי הדין (הספרדי והאשכנזי) של ביתר עילית. תחילה טען שהוא דורש להתדיין בבית דין שמקובל עליו בירושלים, אלא שבהמשך הוא חזר בו מהסכמתו זו והודיע כי הוא מוכן לדון אך ורק בערכאות.
בצר להם, ומכיוון שמדובר בנזק של מאות אלפי שקלים לעשרות משפחות – מצאו את עצמן המשפחות הרוכשות ניצבות בפני שוקת שבורה, ללא יכולת לממש את הרכישה וליהנות מקורת הגג אותה רכשו לעצמם. כיוון שרבים מהרוכשים הם אברכים הנמנים על חסידי אמשינוב – החסידים פנו לכ”ק מרן האדמו”ר מאמשינוב להתייעץ כדת מה לעשות. האדמו”ר שקל את הדברים והורה לחסידיו ולאלו הנשמעים למרותו לצאת להפגנות כנגד ההלשנה. לפני פסח החלו ההפגנות, ולאחר הפסקה מסוימת שנועדה לתת פתח למו”מ – בשבוע האחרון חזרו החסידים להפגין בהוראת האדמו”ר.
‘שערים’ פנה לבניו של כ”ק האדמו”ר מאמשינוב שליט”א, אשר סיפרו שאביהם עומד מאחורי כל פרט במאבק, בו הוא רואה ענין עקרוני הנוגע לכפיפות של יהודים שומרי מצוות לתורת ישראל, כאשר כל סכסוך או ויכוח אמור לעמוד לדיון בפני דיינים הדנים לפי תורתנו הקדושה, כמו גם על האפשרות של הציבור החרדי לזכות לקורת גג בצורה מכובדת.
‘רשעות לשמה’
לשאלתנו, אולי התושב שפנה בהלשנה לרשויות צודק בטענותיו והבנייה תזיק לו – משיבים בני האדמו”ר שאם זה כך “מדוע שהדבר לא יידון בבית הדין שהוא ביקש? אם בית הדין יקבע שהוא צודק – כמובן שנמלא אחר החלטות בית הדין”.
לגופו של עניין, העסקנים מצביעים בפנינו על מקום מגוריו של המלשין ברחוב שבט הלוי – הרחוב התחתון של גבעה C – ועל הדירה שעליה נסוב הסכסוך, שנמצאת ברחוב יביע אומר, הרחוב העליון; מדובר בכניסות נפרדות, כך שלדבריהם אין כאן שום מקום לטענה על ריבוי דיורים או היזק ראיה.
הם מוסיפים, כי “היו שכנים נוספים שהתנגדו, ולאחר דיון משותף ומשא ומתן עם התושבים – הגיעו להסכם שכל הצדדים מרוצים ממנו, עם ערבויות מתאימות שלפיהם אם ייווצר נזק לבניין כתוצאה מהבנייה – הנזק יתוקן מידית, כך שאין כאן שום חשש שיהיה נזק למי מהשכנים”.
משיחות שקיימנו עם תושבי השכונה – עולה הסבל שעוברים התושבים כתוצאה מתופעת ההלשנות. כך למשל, הם מציגים את סיפורו של ל’, אחד מתושבי גבעה ג’: “באתי לגור בשכונה והחלטתי להרחיב את הסלון. הבנייה עברה בשלום. פתאום אני רואה אדם שעומד מול ביתי ומצלם. מתברר שה’צלם’ הגיע לגור בשכונה לאחרונה, לאחר שגמרתי לבנות!. לא הבנתי מה הוא רוצה ממני.
“לאחר תקופה קצרה קיבלתי מכתב מבית המשפט ונקנסתי בסכום מפולפל של כמה עשרות אלפי שקלים. אז הבנתי בדיעבד מה רצה אותו ‘צלם’. אינני מבין מה הוא הרוויח מכך שהמדינה קיבלה כמה עשרות אלפי שקלים מלחמי הדל. זוהי רשעות לשמה”.
סיפור דומה היה בפיו של י’: “הדירה שלי רחוקה מרחק רב מהבניין שבו מתגורר מי שהתנכל לבנייה שלי. הרחבתי את דירתי עם חריגה מסוימת מהתכנון, ואז, תוך כדי הבניה הוא צילם את הבניה ובתוך כמה דקות הגיעו פקחים שעצרו את הבניה”.
מחאה שקטה
פגשנו גם תושב שניסה להשכין שלום בין הצדדים ופנה לשני הצדדים ברצון לראות איך ניתן להגיע לפתרון. הלה סיפר ל’שערים’ כי בתחילה נאמר לו על ידי המלשין שהוא מסכים לבוא לבית דין, ולאחר שפנה לאברכים מחסידות אמשינוב וקבל את הסכמתם למהלך – המלשין החל להתחמק, עד שבסופו של דבר הוא אמר לו שאין בכוונתו להגיע לבית דין, והוא לא ייתן לבנות אפילו לבנה אחת בכל האזור.
משיחות עם תושבי השכונה עולה כי הם מתקשים עם ההפגנות הרועשות, אולם מבינים שלא נותרה ברירה. אין דרך אחרת לפעול נגד תופעת ההלשנות. השכנים מציינים לטובה את העובדה שחסידי אמשינוב העמידו איש קשר שתפקידו להיות זמין לכל התושבים באזור במטרה למעט בסבל תושבי השכונה ככל הניתן. הם מקוים שתופעת ההלשנות תיפסק והצדדים יגיעו לבית הדין בקרוב.
חסידי אמשינוב מצידם מקווים שכל תושבי העיר בכלל ותושבי גבעה C בפרט יצטרפו אליהם במאבקם המגובה על ידי כלל רבני העיר מכל העדות, עד לעקירתה של תופעת ההלשנות מעירנו.