רשתות השיווק מעדכנות בימים אלה את העלייה בתעריפי המוצרים לאור עליית אחוז המע”מ, אך סיור שערכה המועצה לצרכנות מעלה כי במקרים רבים המוצרים התייקרו בהרבה מעבר לנדרש ע”פ חוק. התופעה המדאיגה כוללת רשתות מזון בביתר. שימו לב.
יצחק משאלי
האם חברות המזון מנצלות את העלייה במע”מ להעלאת מחירים דרמטית? לפי בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות נראה שהתשובה לכך היא חיובית.
“את העובדה שעליית המע”מ תביא איתה עליית מחרים ידענו היטב”. אומרים במועצה, “אלא שאם הנחנו שהעלייה תהיה במקביל להחלטת הממשלה והעלייה תשקף את ורק את העלייה במע”מ, כך שאם שילמנו על סל הקניות שלנו 100 ₪ נשלם מעתה 101 בלבד, הרי שמתברר שמדובר באשליה ורשתות השיווק מנצלות את חוסר הבהירות של הציבור הרחב להעלאה דרסטית של המחירים.
מנכ”ל המועצה לצרכנות עו”ד אהוד פלג טוען בשיחה עם כלי תקשורת: “עסקים המנצלים את עליית המע”מ להעלאת מחירים גורפת ללא הצגת פרטי ההתייקרות באופן ברור והוגן גורמים להטעיית ציבור הצרכנים הנוטים לחשוב כי ההתייקרות המשמעותית הינה פועל יוצא של הגזירות החדשות, ולא כך הדבר . המדובר בהתנהלות שאינה ראויה ופוגעת בצרכנים, וזאת מכיוון כיוון שחלקם אינם מודעים כלל להעלאת המחירים שהעסק יזם באופן עצמאי”. פלג הוסיף כי העלאת מחיר שאינה גלויה ושקופה ראויה לגינוי , וציבור הצרכנים נקרא להבחין בין מי שמכבד אותו ומתנהג איתו בהגינות לבין מי שאינו נוהג כך.
ומה קורה בביתר?
הבדיקה המקיפה שערכה המועצה לצרכנות כללה 160 סניפים מהרשתות המובילות בכל רחבי הארץ. משום מה נציגי המועצה לא הגיעו לעיר ביתר, אך סיור קטן שערכנו ברשתות וותיקות בעיר מעלה, לדאבונינו, תוצאה דומה בהחלט.
טבלת המחירים שפרסמה המועצה לצרכנות כוללת התייקרויות בסדר גודל של החל מ-19 אחוזים בסל הקניות, כשבראש הרשימה מככבים גם שמות של רשתות הנחשבות למובילות בציבור החרדי ולהם אף סניפים בביתר. את הרשימה נועלת חברת שופרסל על מגוון שלוחותיה, שם העלייה היא מינורית ממש בהשוואה לרשתות אחרות.
הכלל החשוב העולה מהנתונים הללו כי על הצרכנים לבדוק בשבע עיניים את מחירי המוצרים ולא לשכוח שעליית המע”מ בשיעור של אחוז בודד אמורה להביא לעלייה מינורית בלבד במחירים, כך שעלייה משמעותית מעבר לתקנות החדשות הרי זה בבחינת עושק לכל דבר ועניין. לתשומת לב הצרכנים ועסקני הציבור.