לא רבים יודעים, אך מוני המים הדיגיטאליים שהתקינו תאגידי המים בשנתיים האחרונות בביתר הביאו לשאלה הלכתית האם מדובר בחילול שבת בעצם הפעלת המים בבתים. כעת נמצא הפתרון ההלכתי ולפי ההערכות שעונים ללא חשש יגיעו גם לביתר.
י
בשנתיים האחרונות, עם העברת תפקיד ניהול משק המים לתאגידים עירוניים החלו תאגידי המים להתקין מוני מים דיגיטאליים, כאלו המשדרים את צריכת המים ישירות מבתי התושבים מבלי להזדקק לקריאה ידנית. אך בדיעבד מתברר שלמרות ההתקדמות הטכנולוגית, מבחינת ההלכה מדובר בצעד לאחור, שכן מונים אלו פועלים באמצעות זרם חשמלי ומזינים את הנתונים למערכת מחשוב מרכזית און-ליין גם בשבתות ובחגים.
כך שתאגידי הערים החרדיות נמנעו לעת עתה מלהתקין מוני מים שכאלו ע”מ למנוע התלקחות מיותרת של ציבור שומר תורה ומצוות ולמנוע את בעיית חילול השבת הנוצרת כתוצאה מהמונים.
השאלה
כעת, נדרשו לסוגיה גדולי הפוסקים שדנו בנושא, הן מצד הכתיבה הדיגיטאלית והן בעניין הפעלת המערכת של מדי המים על ידי פתיחת הברזים בבית.
הדיון ההלכתי רחב היריעה ביקש לבחון את שעון המים החדש בהשוואה למוצרים חשמליים אחרים שיש בהם צד היתר לשימוש בשבת. אך למרות שנמצאו צדדים להקל, הפתיעה חברת ‘ניסקו טכנולוגיות’ עם פיתוחו של שעון שמ”ש (שעון מים שבתי) שיאפשר שימוש במונים דיגיטאליים בשבת גם למהדרין מן המהדרין.
הפיתרון
מי שפעל רבות לפיתוחו של שעון המים החדש הוא הגרש”י שטיצברג מבית שמש, שהשקיע חודשים ארוכים בנושא, לאור בקשת תאגיד המים “מי שמש”, למצוא פיתרון שיענה על כל הדרישות ההלכתיות, גם אלו המחמירות ביותר.
עובדה היא שהשעון קיבל את אישורם של גדולי ישראל פוסקי הדור, ושל ‘ועד הפיקוח ההלכתי’ שעל-ידי בד”ץ העדה החרדית ירושלים, שאף קראו לכל תאגידי המים לאמץ את הפתרון הזה, שהוא הפתרון הטוב והמהודר יותר, וללא חשש של חילול שבת.
רבני הבד”ץ שישבו באריכות על המדוכה, בדקו את השעון מכל היבטיו, וערכו חקירה מדוקדקת על כל שלבי הייצור שלו, והכריעו כי זהו שעון המים המהודר ביותר שראוי להשתמש בו בשבת.
כעת , לפי הצפי צפויים גם תושבי ביתר, בכפוף להחלטת תאגיד המים העירוני, לעבור לשימוש במונה החדש דבר שיחסוך את תופעת השליחים המגיעים מידי תקופה לבדוק את מצב המונה.