מסמליה המפוארים של עירנו המעטירה, כמו כל עיר חרדית, הם הגמ”חים הרבים המשאילים לכל דורש מגוון עצום של אביזרים – מכלי עבודה ועד עריסות. זכינו לקבל הצצה מקרוב לאחד מהמפעלים החשובים הללו ולהתרשם עמוקות.
כריות לברית, מכשירי אדים ואינהלציה, מדי לחץ דם וסוכר, הם רק חלק מרשימת הפריטים להשאלה בגמ”ח ‘חסדי אסתר’ שבניהול משפחת טורק.
הצורך, עצום. עוד לא קרה שמכשיר כלשהו העלה אבק במחסן. הביקוש רב על ההיצע ומלמד על החשיבות הגדולה שבהחזקת מפעל חסד שכזה.
כמה שנים אתם כבר מפעילים את הגמ”ח שלכם?
אנו כבר נכנסים לשנה החמישית, ב”ה. כמובן שהתחלנו במסגרת מצומצמת יותר, אך עם הזמן התרחבנו כדי להיות מסוגלים לספק את הדרישות, או לפחות חלקן.
מה בעצם מביא משפחה לפתוח גמ”ח, ולמה דווקא מכשירים רפואיים וכריות ברית?
כולנו חונכנו לתרום לזולת ולעסוק בחסד, ומה יותר מתאים לכך מגמ”ח המשאיל לאנשים אביזרים יקרים ללא שייאלצו לקנותם. אצלנו מעורב בכך גם הרצון להנציח את זכר סבתנו ע”ה, שנפטרה לפי כחמש שנים ועל שמה קרוי הגמ”ח. אישיותה המיוחדת ויכולת ההענקה שלה לזולת היו נר לרגלנו וקיבלו ביטוי הולם בהקמת מפעל חסד זה על שמה. לשאלתך מדוע דווקא התמקדנו באביזרים אלו, ובכן, ראשית הבחנו בביקוש מיוחד דווקא להם, ושנית, מקובלנו מצדיקים על ערך סגולי גבוה שבהשאלת פריטים מסוימים אלו.
כיצד הבאתם את הגמ”ח לתודעת הציבור?
מתחילת הדרך אנו טורחים לפרסם בעיתונות המקומית את דבר הגמ”ח שלנו, וכמובן גם בספר הטלפונים של ביתר – תחת סיווג הגמ”חים.
מעבר לכך, ביתר היא עיר מקושרת היטב. אנשים מדברים ומחליפים מידע במהירות. חלק גדול מהאנשים שבאים אלינו קיבלו את המידע מחברים ומכרים, ולאו דווקא מפרסומנו הקבוע. כיום עושה רושם שכל ביתר מודעת לקיומנו ואנו משתדלים לסייע לכל הפונים, מכל החוגים והעדות.
כיצד בעצם פועל הגמ”ח, יש לכם שעות קבועות? הגבלות על זמני ההשאלה?
כשייסדנו את הגמ”ח קבענו לעצמנו עיקרון שאם עושים חסד אזי משתדלים לעשותו מקיף ככל שניתן. אין לנו שעות מסודרות ואפשר להתקשר אלינו בכל עת. לא פעם ולא פעמיים יצאנו באישון לילה ובתנאי מזג אוויר לא פשוטים למחסן שבחצר ביתינו, שם מאוחסנים מוצרי הגמ”ח, כדי לשלוף משם מכשיר כלשהו לטובת אי מי שהתקשר וביקש אותו בדחיפות. על פי אותו עיקרון, איננו מגבילים את הפונים אלינו לזמן השאלה קצוב, אלא מאפשרים להחזיק בחפץ המושאל ככל שיש בו צורך. דבר זה חשוב במיוחד משתי סיבות. א. לעיתים יש צורך במכשיר רפואי כלשהו לתקופה ארוכה העשויה להתמשך למעלה משנה. הגבלת השימוש במכשיר לחודש, למשל, תגרום למזדקקים לו להידפק על פתחיהם של 12 גמ”חים – דבר הכרוך בטרחה רבה שאותה אנו שמחים למנוע. ב. במכשירים רפואיים מסוימים יש צורך ברכישת ערכה על ידי המשתמש שעלותה עשויה להגיע ל- 70-80 ש”ח. הערכות הללו הן ספציפיות לדגמים מסוימים והאילוץ לחפש מעת לעת מכשירים חילופיים מגמ”חים אחרים, במקרה של שימוש ממושך, יחייב את המשתמש לרכוש שוב ושוב את הערכות הללו.
מכשירים רפואיים הם דבר יקר. מהיכן גייסתם את ההון הנדרש כדי לרוכשם?
אכן, מכשור רפואי אינו דבר זול. זו גם הסיבה שבתחום זה במיוחד אנשים פונים לגמ”ח כדי לחסוך את עלויות הרכישה הגבוהות – העשויות לחצות את רף ה- 1000 ש”ח במכשירים מסוימים. למעשה, לא פנינו לעזרת הציבור בכל הנוגע לרכישת הציוד אלא התרמנו את עצמנו ואת משפחתנו המורחבת – שחשה זכות גדולה להנציח את זכר סבתנו היקרה, ע”ה, בדרך זו.
ושוב, לא ביום אחד הגענו לאן שהגענו. מדובר כאן בהשקעה בת עשרות אלפי שקלים, שהצטברה מסכומים בינוניים שהופרשו לצורך כך במהלך ארבע השנים האחרונות.
מן הסתם לאחר השקעה בסדר גודל שכזה אתם מצליחים לספק את כל הצרכים.
ממש לא. לא יאמן כמה הביקוש למכשירים אלו הוא עצום. אין יום שבו אנו מקבלים פחות מעשר פניות. חלקן נענות בחיוב, חלקן נכנסות להמתנה ויתרתן נענות בשלילה, למרבה הצער. כמובן שלו היינו מגבילים את זמני ההשאלה, המכשירים היו מתפנים מהר יותר, אולם אנו נאמנים לעיקרון שמוטב לעזור למעט אנשים בצורה מושלמת מאשר לרבים באופן חלקי. אנו שואפים להגיע למצב שבו נוכל לספק את כל הדרישות אך כרגע זה חזון רחוק.
איך ניהול גמ”ח שוקק פעילות כשלכם משפיע על הבית?
רק לטובה. הילדים שותפים לכל פעילויות הגמ”ח ונרתמים בשמחה לעזור בכל מה שצריך. יש חוויה מיוחדת השמורה להענקה לזולת שגם ילדים קטנים חשים בה ונהנים להיות שותפים בה. לעיתים, כשמסתבר שטרחה מסוימת הייתה לשווא, כי אנשים לא באו לקחת מכשיר וכיוצ”ב, אנו מדברים בבית על כך שהשכר משמים ניתן על היגיעה ועל ההשתדלות ולאו דווקא על התוצאות בפועל. אנו ממליצים לכל משפחה לפתוח גמ”ח בביתה ולו כדי לייצר בבית אווירה של נתינה חיובית. זאת מעבר לישועות רבות שראינו בחיינו ואנו זוקפים אותן לזכות פעולות החסד שזכינו להוציא מתחת ידינו.
לסיום, איזה משוב אתם מקבלים מציבור הפונים, האם הם מעריכים את השירות שהם מקבלים?
קודם כל, ב”ה, מעולם לא נקלענו למקרי עוגמת נפש מול משתמשי הגמ”ח. אם חלילה נשבר מכשיר או אבד תמיד נלקחה אחריות על ידי המשתמש ועלות התיקון או הרכישה שולמה במלואה. מעבר לכך, רגשות הכרת הטוב, המבוטאות לפעמים במכתבי תודה מפעימים, ניתנות במלוא חופניים מדרבנות אותנו להמשיך ונוסכות בנו כוח. מכתב אחד זכור לנו במיוחד. היה זה יום שישי כשקיבלנו טלפון בהול ממשפחה מסוימת הזקוקה באופן דחוף ביותר למכשיר רפואי, עד כדי פיקוח נפש. רצינו בכל מאודנו לסייע להם אך כל המכשירים מסוג זה היו בשימוש. בצער רב הודענו להם שלא נוכל לעזור. הסתובבנו בבית ממש מוטרדים מהעניין, והנה, באופן פתאומי ולא צפוי, דופקים ילדים בדלת ומחזירים בדיוק את המכשיר המבוקש. מיד התקשרנו למשפחה המבקשת וסיפרנו להם על נפלאות ההשגחה. לשמחתם לא היה גבול. לאחר זמן קיבלנו מהם מכתב תודה מיוחד השמור איתנו עד היום ומחזק אותנו במלאכתנו – מלאכת הקודש.