כל נהג בעיר מכיר את הבעיה: ככל שמתקרבים ל’כיכר העיר’ במרומי גבעה ב’ בשעת העומס – כך נתקלים בקושי לתמרן במחסום התנועה שגוזל דקות ארוכות ויקרות >>> תחקיר ‘שערים’ עולה על הבעיה: שישה מעברי חצייה שלא מאפשרים לכלי הרכב להתקדם >>> בשיחה עם אנשי החברה לפיתוח העיר – שמענו על הפתרונות המתוכננים: הוספת נתיבים ורימזור הכיכר בטווח הארוך >>> וגם: מה הפתרון למצוקת החנייה באזור?
כל נהג בעיר מכיר את הבעיה: ככל שמתקרבים ל’כיכר העיר’ במרומי גבעה ב’ בשעת העומס – כך נתקלים בקושי לתמרן במחסום התנועה שגוזל דקות ארוכות ויקרות >>> תחקיר ‘שערים’ עולה על הבעיה: שישה מעברי חצייה שלא מאפשרים לכלי הרכב להתקדם >>> בשיחה עם אנשי החברה לפיתוח העיר – שמענו על הפתרונות המתוכננים: הוספת נתיבים ורימזור הכיכר בטווח הארוך >>> וגם: מה הפתרון למצוקת החנייה באזור?
כולם מכירים את המחזה הזה: הכיכר גדולה וסואנת, מזרקת המים פועלת במרץ ויונים עומדות ממעל ולוגמות ממי המזרקה, והמוני תושבים, כן-ירבו, גודשים את החנויות במרכזים המסחריים שסביב הכיכר.
שאון הכיכר מרהיב ומרנין לב, ומלמד על תנופת ההתפתחות הכלכלית בעיר – אלמלא עניין אחד שמעיק ברוב שעות היום: פקק התנועה הכמעט קבוע בכיכר העיר. נהגי ביתר יודעים – אם לא רוצים להיתקע למשך דקות ארוכות ויקרות בפקק תנועה, עדיף לחפש דרכים אחרות לכיכר העיר, במיוחד בשעות העומס ובערבי שבתות וחגים.
הפקקים בכיכר שבמרומי גבעה ב’ – שכבר קיבלה בצדק את הכינוי ‘הגאולה של ביתר’ – הפכו לתופעה שחייבים לתת עליה את הדעת. עד כמה שהם מעיקים כעת – זהו קדימון לקראת העתיד, שכן בימים אלה הולכים ונבנים סביב הכיכר מרכזי מסחר נוספים, מה שימשוך בעז”ה זרם גדול עוד יותר של לקוחות מביתר ומחוצה לה.
“בכל בוקר אני רואה את התנועה העומדת ושומע את הצפירות, ואני יכול רק להצטער”, אומר ל’שערים’ ד’, אחד מבעלי החנויות סביב הכיכר. “מצד אחד זה מלמד על כברת הדרך שהעיר הזו עשתה, מבחינת גודל האוכלוסייה בלי עין רעה, מספר בעלי הרכבים וההתפתחות המסחרית. אבל מצד שני, ברור שמישהו צריך לתת את הדעת לבעיה על מנת לפתור אותה. זה לא יכול להימשך כך לאורך זמן”.
תוכנית הרמזור
מבדיקה שערך צוות ‘שערים’ בשטח עולה, כי המקור לבעיית התנועה בכיכר העיר הם ששת מעברי החצייה שמסתעפים מהכיכר – מהרחובות ברים, בניין דוד, והר”ן לארבעת כיווניו. כמובן, הנהגים מחויבים במתן זכות קדימה להולכי הרגל. הם עוצרים, ומאחוריהם משתרכים רכבים נוספים.
בשעות העמוסות – כמו ימי שישי וזמני ההליכה והחזרה של תלמידי ותלמידות העיר לתלמודי התורה ובתי הספר – זרם הולכי הרגל הולך וגדל, וההמתנה להולכי הרגל היא ארוכה ועשויה לארוך דקות ארוכות, כשהדבר משליך על התנועה מכל צידי הכיכר. בזמני העומס החריגים – הפקקים משפיעים על כלל הרחובות הסמוכים בגבעה ב’, והמצוקה הולכת וגדלה.
בכיר בעירייה שנדרש לנושא לפני זמן מה, אמר כי “זה מחירה של ההתפתחות בכיכר שהפכה ל’גאולה של ביתר’, וכמו שבגאולה בירושלים יש פקקים – כך אצלנו. לכל דבר יש מחיר”. יחד עם זאת, ל’שערים’ נודע כי בעירייה נותנים את הדעת לבעיה ומנסים לקדם פתרונות.
בשיחה שקיימנו עם בכירים בחברה לפיתוח ביתר עילית, סופר ל’שערים’ כי מהנדסי תנועה יושבים מזה זמן על המדוכה, בניסיון למצוא פתרון מניח את הדעת. בין הרעיונות שמקודמים: רמזור להולכי רגל, שיאפשר תנועה רציפה של התנועה, עם הפסקות רק כאשר הרמזור יהפוך לירוק עבור הולכי הרגל.
דרושים: נתיבים נוספים
עד שתוכנית הרמזור תאושר מבחינה תכנונית ותקציבית – מן הראוי לחשוב על פתרונות ביניים, דוגמת ניטור יעיל של התנועה באמצעות שוטר שיוצב במקום וידאג לוויסות נכון בין הולכי הרגל לנהגי הרכבים, או כל פתרון אחר שיקל על הקושי היומיומי עבור מאות נהגים הממהרים לדרכם ונאלצים לחוות דקות יקרות של עמידה בפקק.
גורם בחברה לפיתוח ששוחח עם ‘שערים’, הסביר כי “כיכר העיר הוא עקב אכילס של העיר, משום שתנאי השטח בגבעה B הם כבישי אורך, עם מעט מאוד כבישי רוחב. כך יוצא, שבכל פעם שרחוב הר”ן הופך להיות פקוק – הדבר משפיע מיידית על הרחובות הסמוכים, קדושת לוי והמגיד ממעזריטש, מה שמוביל לפקקים כמעט בכל רחבי גבעה ב'”.
לדברי הגורם, “אנחנו מקווים להגיע לפתרון או להקל – באמצעות רימזור מעברי החציה בארבע היציאות מהכיכר. מבדיקה שערכנו התברר, כי רוב העומס נובע מכך שכלי הרכב אינם יכולים לפנות את הכיכר, בעקבות הולכי רגל שלא מפסיקים לחצות את הכביש. הפתרון הוא להביא למצב שרכב שמבקש לצאת מהכיכר יוכל לעשות זאת במהירות, והפתרון הוא רמזור שיווסת את תנועת הולכי הרגל בצורה נכונה יותר.
פתרון נוסף שנבדק הוא – הוספת מסלולי נסיעה צדדיים לכיכר, באופן שיוריד את העומס. בחברה לפיתוח הסבירו ל’שערים’, כי “גם זה בתכנון כרגע. לקראת בנית המזרקה השארנו מקום לנתיב נוסף. התוכנית היא להכפיל את הנתיבים בכיכר עצמה, לרמזר את היציאות מהכיכר, ואנו מקווים שזה יפתור את הבעיה”.
הפתרון לבעיית החנייה
בעיה נוספת שעימה מתמודדים בעלי הרכבים שנקלעים לאזור – היא בעיית החנייה.
בהקשר לכך נמסר ל’שערים’ מהחברה לפיתוח העיר, ש”כל פרויקט בנייה שמתוכנן באזור הכיכר – צריך לתכנן חניון עם מספר רב של מקומות חנייה, כפי שישנם כבר בקניון ‘כיכר העיר’ וקניון ‘שמחת משה’. חברת ‘אלואל’ שביצעה את הבנייה בשני המרכזים המסחריים, עמדה בדרישות ובנתה חניונים. גם ברחבת קניון ‘לב ביתר’ יש חניון רחב ידיים, שמשמש בלילות את אלה שמגיעים לאולם ‘גולדן סקאי’ ובימים – את אלה שבאים לחנויות במרכז המסחרי. כמובן שגם המרכזים המסחריים שנבנים כעת – נדרשים בתכנון חניונים רחבים”.
על כמה מקומות חנייה מדובר?
“יש תקן בנושא הזה”, מסבירים אנשי החל”פ ל’שערים’. “הבעיה היא שחלק מהציבור לא מורגל להיכנס לתוך החניונים, ומחפשים חנייה על שפת המדרכה. אם אנשים ילמדו להיכנס לתוך החניונים המוסדרים האלה – מצוקת חניה תיפתר. אדם שרוצה לעשות קניות – יכול לחנות בצורה מסודרת. צריך להרגיל את האנשים להיכנס אל תוך החניות המוסדרות, ולא ללחנות במפרצי האוטובוסים כפי שמקובל כיום”.
יציאות חדשות
בשולי הדברים מוסיפים בחברה העירונית, כי “במסגרת התכנון של גבעה C הכנסנו לתוך תקנון התוכנית את היציאה לכיוון כביש 375. זהו חלק ממטלות היזם שזכה במגרשים הנוספים בגבעה C. אנשים שירצו לצאת מהעיר בזמני עומס – יוכלו להשתמש ביציאה הזו”.
בחברה מציינים, כי רחוב בנין דוד עומד לעבור מהפכה – כאשר ברחוב מקודם פרויקט לבניית כ-14 אלף מטרים של מסחר שיהפוך אבן שואבת לכל התושבים. “זה יהיה מגנט לכל תושבי העיר. אנשים יפסיקו לצאת מהעיר לקניות מחוץ לעיר, כי פשוט ניתן יהיה לקנות הכל בכיכר העיר, מה שיגדיל את היקף המסחר בעיר ויגדיל את הכנסותיה. אבל ברור שמקביל צריך לתת את הדעת לכשל התנועתי – כדי שהמקום יהיה לא רק אזור מסחר שוקק, אלא גם אזור ידידותי עבור בעלי רכבים שיוכלו לנסוע במהירות ולמצוא מקום חנייה בקלות. על כל זה אנחנו נותנים את הדעת ומקווים למצוא פתרונות”.
עוד יש להוסיף, כי בטווח הארוך יותר תיסלל יציאה נוספת מביתר עילית – משיפולי גבעה ב’-2, דרך רחוב אבא שאול והרב שך, מה שיחלק את העומס בין שני חלקי גבעה ב’ ויעלים לחלוטין את תופעות העומס וצוואר הבקבוק באזור היציאה מהעיר במרומי גבעה ב’ כפי שאנחנו מכירים זאת כיום.