ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
שבת, ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
No Result
View All Result
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
No Result
View All Result
ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
No Result
View All Result
ראשי קהילה, תורה וחסד בביתר

הנזר של ביתר

הגאון רבי יעקב כהן, ראש ישיבת 'נזר התלמוד', בשיחה מיוחדת ורבת תגליות ל'שערים'

כ״ב בשבט ה׳תשפ״ה
| קהילה, תורה וחסד בביתר
0 0
הנזר של ביתר

כתב ‘שערים’

כבוד ראש הישיבה, מה הביא אתכם לייסד ישיבה בביתר עילית, ישיבה שקנתה לה שם כאחת הישיבות המצליחות בעולם הישיבות? 

“מלכתחילה חשבתי לפתוח ישיבה בירושלים, אך נקראתי דווקא לביתר עילית. המצב בעיר היה אז שישיבות רבות לא החזיקו מעמד לאורך זמן, ולכן ההורים לא נתנו בהן את מלוא אמונם. בחורים רבים העדיפו ללמוד בישיבות בירושלים, מה שהשפיע על רמתם הרוחנית, וכתוצאה מכך נוצר מחסור בבחורים מצוינים ואיכותיים שלומדים בעיר”. 

“באותה עת פנו למו”ר אבי מרן ראש הישיבה זצוק”ל (מרן הגאון הגדול רבי שלום כהן), וביקשו את ברכתו שאפתח את הישיבה בביתר. הוא נתן את ברכתו, במיוחד לאור העובדה שכבר היה לו תלמוד תורה בעיר תחת הנהגתו. זאת למרות דעתו הידועה שבחור בישיבה קטנה צריך את חמימות הבית בכל יום. 

“קיבלתי על עצמי את האתגר, לפתוח כאן ישיבה שתרכז אליה את טובי הבחורים. וברוך השם זכינו, וקמה ישיבה שבה בחורים עולים ומתעלים ומגיעים להישגים מצוינים”. 

בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי משמעותי: בעבר היה נהוג לחפש ישיבות ברחבי הארץ, ובפרט בירושלים, עבור בחורים מביתר. כיצד הצלחתם לשנות תפיסה זו? הרי יש הורים שילדיהם הגדולים למדו בישיבות בירושלים, ומבחינתם – שם מקום התורה. 

“ההוכחה הטובה ביותר היא המציאות בשטח: ההורים רואים את הבחורים שלנו פזורים ברחבי העיר ובבתי הכנסת, שוקדים על תלמודם בהתמדה. בפרט בתקופת הרישום לישיבות גדולות, כשבחורינו מתקבלים לישיבות מהשורה הראשונה – זוהי העדות הטובה ביותר להורים. רמת הלימוד אצלנו אינה נופלת מכל ישיבה אחרת בירושלים. ברוך השם, ‘נזר התלמוד’ עומדת בראש הפירמידה בכל ישיבה, וההצלחות מדברות בעד עצמן. 

דרך החינוך המיוחדת

בסיורינו בעולם הישיבות, אנו רואים את בני הישיבות הקדושות, את ריבוי הכמות והאיכות. אך כאן בישיבה מורגש משהו מיוחד: בבנייה, בצביון, בהליכותיהם של בני הישיבה. האם זו תוצאה של התמדה ושקידה בלבד, או שמא יש כאן משהו נוסף?

“האמת היא שבשנים הראשונות המצב לא היה מיוצב כפי שהוא היום. עם השנים למדנו להכיר את סגנון הבחורים והבתים מהם הם מגיעים. בביסוס צורת ישיבה יש דרכים רבות: יש ישיבות סגורות מדי, לוחצות מדי או פתוחות מדי. יש השונות ברמת הלימוד – גבוהה או נמוכה, וכן בגישה ליראת שמים – יש העומדות על כל נקודה בקיצוניות לכאן או לכאן.

“דרך האמצע שמצאנו היא לתת לבחורים מרחב מסוים, תוך עמידה על העקרונות אך בלי להלחיץ. כך, כשהם מגיעים לישיבות גדולות, הם אינם ‘מתפרקים’ או מתפרצים. אנו מעניקים להם את האיזון הנכון בין פתיחות לגבולות, לצד רמה גבוהה של לימוד. אנו מחנכים ליראת שמים של בן תורה – אם בלבוש, אם בתספורת – אך הכל נעשה בחן ובנועם. הבחור מפנים שכך נראית ישיבה אמיתית, וממשיך בדרך זו הלאה לישיבה גדולה. כך הם קונים את שמם כבני עלייה, מגיעים להישגים מרשימים בלימוד מסכתות ובעיון, ומתמודדים בהצלחה עם רמת הלימוד הגבוהה בכל ישיבה מצוינת”.

הכנה מיטבית לישיבה גדולה

נראה שראש הישיבה למד מניסיונו בישיבה גדולה כיצד להכין את הבחורים בצורה הטובה ביותר.

“אכן, מניסיוני הקודם כר”מ בישיבה גדולה ובקבלת בחורים, ראיתי את החסרונות של בחור שאינו מגיע בנוי כראוי. אמנם בישיבה קטנה הוא שמע שיעורי עיון טובים, ישב ולמד ודיבר בלימוד, אבל כשהגיע לבקיאות – לא היה מוכן. הוא לא ידע להכין דף גמרא והתקשה להתמודד עם המושגים החדשים: ארבעה דפים בשבוע, סדר שני וסדר שלישי.

“מתוך ניסיון של שנים בהוראת עיון ובקיאות, הבנתי שהבקיאות מלמדת את הבחור לקרוא גמרא, רש”י ותוספות מבפנים, מילה במילה, בלי לדלג על שורה. הוא לומד להבין מהי ההווא אמינא ומהו התירוץ, ולהבין את הדברים היטב בתוך הגמרא. הבחורים מודים לנו על כך – הן בעיון הן בבקיאות. הם מגיעים לישיבות גדולות ומצליחים “לשוט” בגמרא בכל מקום, בנויים היטב מכל הבחינות ותופסים מקום מרכזי בבית המדרש.

“זה מה שמאפשר להם לעלות ולא לרדת. בדרך כלל, בחורים שמגיעים לישיבה גדולה באלול מתחילים בהתלהבות, אך אחרי שבועיים נרגעים ומאבדים את החשק. לעומתם, בחור שזוכה למעמד חשוב וטוב נשאר תמיד בסולם העלייה, והלחץ החברתי גורם לו להישאר למעלה”.

חינוך הדור החדש

כיום מרגישים שבחורים בדור הזה צריכים יחס אחר. האם צריך לחשב מסלול מחדש? אולי להפחית משעות הלימוד כדי ליצור חיבור ורצון עמוק יותר?

“המציאות מוכיחה שמה שמחבר בחור לישיבה וללימוד הוא החיבור ללימוד עצמו. מורי ואבי ראש הישיבה זצוק”ל היה תמיד אומר לי: ‘בכללות, התלמידים אוהבים את הלימודים – יש שאוהבים יותר ויש שפחות. אבל אתם, המלמדים, צריכים תמיד להאהיב עליהם את הלימוד, לעשות אותו מעניין ולשתף אותם’.

“הדבר ניכר בשטח: לפעמים אתה נכנס לשיעור ומרצה, ומי שיכול להקשיב – מקשיב, ומי שלא – לא. אבל כשאתה מכניס אותם לעניינים, שואל ‘מה דעתכם על דין כזה?’ – מאותו רגע זה מעניין אותם. הם רוצים לשמוע, לדעת, שואלים שאלות. זה קורה כשהבחור מרגיש שותף, ואז הוא מתחבר ללימוד. 

“והדבר בדוק: מי שמתחבר ללימוד לא יכול לעזוב אותו. גם מי שנאלץ לעזוב לזמן מה – חוזר, כי הוא מרגיש בזה את שורש ההנאה שלו. לא רק שכר בעולם הבא, אלא כבר בעולם הזה יש הנאה וסיפוק גדול. כששכר עולם הבא נראה רחוק ויש מי שמבטיח “תשלום במזומן” – הבחירה קשה. אבל כשמרגישים את העולם הזה בתוך הלימוד – זה גובר על הכל.

“נכון שיש ניסיונות: בבין הזמנים, בסופי שבוע, במפגשים עם חברים מישיבות אחרות. אבל בחור שלומד מתוך חיבור והנאה – כל הנאותיו נמצאות בבית המדרש, ושאר הדברים נעשים מיותרים. אין ספק שיש היום פיתויים, אבל הפחתה בשיעור הלימוד היא פרס ליצר הרע. זה משול לאדון שרצה לחסוך באוכל לחמורו, והפחית מעט כל יום עד שמת החמור. אמר: “חבל, עד שהרגלתי אותו – הוא מת…  

“לכן אסור להוריד מכמות ההספקים. מצד שני, אנחנו משתדלים פעם בחודש לערוך יציאה או טיול קצר להתרעננות והחלפת כוחות, מה שמוסיף חיות והתחדשות להמשך הלימוד הרצוף”.

שינויי הזמן ואתגר הטכנולוגיה

בצעירותי למדתי בישיבת ‘מסילת התורה’ מיסודו של הרב שרים, שם היה הרב פרומנשטיין ראש הישיבה והרב קופשיץ היה מגיע כל ראש חודש לבחון. אני זוכר – לא הייתה צלחת פופקורן אחת בישיבה, לא הייתה מסיבת חנוכה ולא סופגניות. וכיום יש כל כך הרבה פינוקים. מה השתנה? 

“העולם נהיה מתירני. אז למדנו כי היה צריך ללמוד – מי שלא למד היה מקבל סטירה, ומי שלא למד בזו לו. היום, בגישה כזו, אתה עלול לפגוש אותם ברחוב. הדרך הנכונה והישרה כיום היא לתת לבחור את הטעם הטוב בעולם הזה, כי רק כך יוכל להתגבר.

“בחור בישיבה גדולה הוא בוגר, הוא החליט על דרכו ויכול להחליט לאן ללכת ולאן לא להתפתות. אבל בחור בישיבה קטנה פועל מתוך סקרנות, הוא לא חושב על העתיד. לכן צריך לתת לו את המתיקות, ואז בכל מצב וזמן הוא לא יעזוב אותה”. 

כיצד מתמודדים עם תופעת המושגים החדשים שחדרו למחננו ולבית המדרש – מושגים טכנולוגיים ונושאים שלא אמורים להעסיק בחור שתורתו אומנותו? כיצד יש לשמור על כד השמן הטהור מפני הסכנות שמבית ומחוץ?

“כפי שדיברנו, הדבר המרכזי אינו רק לדבר במוסר ולהקנות יראת שמים. אמנם יראת שמים היא דבר בסיסי, כמו שנאמר באבות ‘אם אין חכמה אין יראה, ואם אין יראה אין חכמה’ – זו אמת. ולצד זאת, בלי אהבת התורה, בסופו של דבר כל ההקניה והערכים אינם מועילים. כבר החזון איש באגרותיו יצא נגד ‘הבונים את עיקר אישיותם הרוחנית על שיחות והגיונות מושכי לב’.

“קניין תורה הוא דבר שצריך שיתפוס, ומה שיכול להחזיק ולשמור על זה הוא התורה עצמה, אהבת התורה, החשק ללימוד והסיפוק בלימוד – זה מה שעומד ומחזיק. ועובדה זו רואים במוחש בכל יום”.

ראש הישיבה מוסיף: אנו אומרים כל בוקר ‘והערב נא ד’ אלוקינו את דברי תורתך בפינו’. מה עניין הערבות הזאת? אלא שדבר טעים – אף אחד לא עוזב. כשבחור מקבל מעמד ותענוג, כשבסוף שבוע יש לו כמה דפים ביד, ובסוף חודש עוד כמה דפים, ואחרי זה בסוף זמן מגיע עם סיום מסכת – אין תענוג גדול מזה. אף אחד לא עוזב את זה, וגם כשמגיע בין הזמנים הוא עסוק בחזרות. המציאות מוכיחה שבחורים מחוברים אינם נופלים, ובזכות זה הם גדלים ומתעלים”.

לא רק כישרונות

ראש הישיבה דיבר על כך שהבחורים מקבלים זאת, אבל עדיין הרבה תלוי בקבלת בחורים מצוינים לשערי הישיבה. כדי לקבל בחור טוב צריך להיות בטוחים שיש לו את הכוח, הרצון, העוצמה והצימאון לעמול בתורה ולגדול. נדרשת הרבה סייעתא דשמיא לקבל בחור שיתאים. איך עורכים את ההתאמה הזו?

“אכן, המציאות שלנו מוכרת לכל התלמודי תורה, וכל הרבנים והמנהלים יודעים שאנחנו מקבלים לישיבה בחורים עם מירב הפוטנציאל. איני מחפש דווקא את הכישרוניים, אלא את בני העליה – את מי שבאמת רוצה. בסופו של דבר צריך בחור ‘מבקש’, ומי ש’מבקש’ – מצליח. לא העיקר מה רמתו, מי שרוצה – מצליח.

“כמובן, לבחור בשיעור א’ לוקח זמן עד שמתאקלם. אמנם המעבר מתלמוד תורה לישיבה הוא כרחוק שמים מארץ, אבל תוך שנה הוא מגיע לרמה מצוינת, עולה ומתעלה – והכל בזכות הרצון. אם מתפשרים ומקבלים מי שאולי יפתח רצון בעתיד – זה קשה יותר, אבל מי שבא עם רצון טוב – מצליח”.

אהבת תורה נצחית

מהי הדרך להקנות לבחור אהבה וחיבור לתורה שילוו אותו עד זקנה?

“ברוך השם, יש לנו כאן צוות מצוין, אחד אחד, ובסייעתא דשמיא הוא צוות מיוחד. כל רב בפני עצמו יודע לעשות את העבודה עם התלמידים ומאהיב עליהם את הלימוד. זהו קניין נצחי, עד זקנה ושיבה. כשיש צוות כזה – זה סוד ההצלחה של הישיבה.

 

כולם עובדים יחד בדעה אחת משותפת וברצון, מדווחים זה לזה, משתפים פעולה – אם זה ר”מ בוקר עם ר”מ אחר הצהריים, או רבנים בשיתוף עם המשגיח. כששיתוף הפעולה קבוע משנה לשנה, הבחור יכול להתקדם. לכן, כשעובדים בשיתוף פעולה עם התלמידים ומאהיבים עליהם את הלימוד – זה מה שגורם לחיבור ולשמירה לאורך זמן”.

כמה דגש יש לתת לחשיבות התפילות בהיכל הישיבה, דבר שמצריך לעתים חיזוק משמעותי מול הבחורים?

“באמת שלבחור צעיר קשה לעתים להתחבר לתפילה. אמנם יש בחורים שמחוברים, אך בדרך כלל הם עדיין לא מחוברים לגמרי, ולא רגילים לדבר עם בורא עולם ולבקש כדבר איש אל רעהו. ברוך השם, בישיבתנו התפילות ידועות ומפורסמות בצביונן, בצורתן ובמנגינתן המיוחדת. יש אווירה והווי מיוחד בתפילות, דבר שמועיל מאוד לבחורים עד כדי כך שקשה מאוד לוותר על התפילה בישיבה – זה פשוט תענוג רוחני.

“וכפי שאמרתי, אין הכוונה שבתפילה הבחור מרוכז לגמרי – הרי אפילו לנו הגדולים קשה להתרכז בתפילה, מה יגידו הם? אבל זה משפיע מאוד. אין ספק שתפילה בישיבה היא צורה אחרת לגמרי, והבחורים עצמם מדברים על זה. באופן אישי, להתפלל בשטיבלאך זה משהו אחר לגמרי – מרגישים אחרת. החיבור מהבוקר נותן את התענוג הזה: ‘אני בתוך הישיבה’, לא מרגיש כמו אורח. כשעושים תפילה בהווי ישיבתי זה נותן הרגשה טובה, והלימוד נהיה אחר לגמרי”.

יצירת קשר עמוק לישיבה

חינוך הוא אחת הסוגיות המורכבות. כיצד יוצרים אצל בחור רצון עמוק להיות חלק מבית היוצר של הישיבה, כך שהישיבה תהיה ספוגה בנימי נפשו לאורך ימים ושנים?

“זה תלוי מאוד בצוות הישיבה. כשבחור רואה דוגמא אישית מרבני הישיבה – זה נותן חינוך. בסופו של דבר, אי אפשר להקנות לבחור משהו בשקר. הוא לא קונה דבר שאינו מדויק, הוא לא יעשה כי הרב אמר אלא כי הרב עשה, כי הרב למד והתמיד. כשהוא רואה שלרב אכפת מהלימוד ומהתפילה – זה גורם לו שיהיה אכפת גם לו. אבל ברגע שזה משהו מקצועי גרידא – זה לא תופס את הבחורים, לא ביראת שמים ולא בשום דבר. בחורים קולטים מיד מיהו איש אמת ומיהו סתם אדם שבא להשלמת הכנסה. כאן אין השלמת הכנסה – כל אנשי הצוות הם דוגמא לתלמידי חכמים יראי שמים, שתמיד אפשר ללמוד מהם דוגמא אישית: אצילות, ישרות, יראת שמים ואכפתיות לתורה.

“זה בסוף נתפס בתת-מודע. גם אם לא מדברים על זה כל הזמן, החינוך נתפס בתת-מודע: “כך צריך לנהוג, וככה צריך להתנהג”. בסך הכל, הצוות של הישיבה בנוי מאוד על ערכים טובים בהנהגתו.

חשיבות החבורה בישיבה

עד כמה איכות החברה בישיבה היא תנאי להצלחת הבחור, ומה השפעתה ביחס להנהגת הישיבה, הרבנים והרמי”ם?

“אין ספק, כמו שאמרו רבותינו, שהסביבה החברתית היא המחנך הגדול ביותר. כשאתה נמצא בחברה טובה – אתה יכול לגדול בצורה טובה, אבל אם אתה נמצא בחברה שלילית, בחברה מקלקלת – לא יעזרו הדיבורים והמוסר, וגם לא הלימוד. שום דבר לא יעזור. 

“כשאתה נכנס לבית המדרש ורואה אווירה של לימוד – זה סוחף אותך ללימוד. כשיש אווירה של תפילה – זה מכניס אותך לאווירה. אני תמיד אומר לתלמידים בישיבה: “את צורת הישיבה אתם קובעים, את רמת היראת שמים בישיבה אתם קובעים. ולכן, אם יש בחור שנוטה ימינה ושמאלה – צריך לקעקע את זה משום שזה יכול להביא רפיון בחברה ולעשות נזק. אתה לא יכול להטיף מוסר רק לאותו אחד – זה משפיע על כולם. כמו פרי רקוב בארגז שעושה נזק לכולם, כך חברה לא טובה משפיעה על כולם”.

בין עיון לבקיאות

צורת הלימוד היא שונה מישיבה לישיבה. כאן בישיבה אנו עדים לדרך לימוד ייחודית – מצד אחד, בחורים ממלאים קלסרים עבי כרס בעומק הראשונים, ומאידך קצב הבקיאות גדול עם דגש חזק על חזרות. כיצד שני הדברים האלו משתלבים יחד? 

“ברוך השם, התלמידים הם כלי קיבול מצוינים. המוח שלהם עדיין נקי, כמו נייר חדש שאפשר לכתוב עליו והכל נחרט בו. ככל שמכניסים יותר – הכלי נפתח יותר, וככל שדוחפים עוד – הכלי מתרחב. בחורים שהגיעו בשיעור א’ תמהו: “אני יכול ללמוד חמישים דף בעל פה? שמונים דף?” הם מסתכלים אחורה ואומרים: “דף אחד בחיים שלי לא למדתי בעל פה!” והנה, בסוף שיעור א’ הם כבר לומדים שקלא וטריא בעל פה. הבחורים אומרים: “לא האמנתי שאני אעשה דבר כזה.

“כך יוצאים מכאן עם שלוש מסכתות בתום שלוש שנים. כשהם עוברים לישיבה גדולה הם אומרים: ‘כשאנחנו לומדים בבא קמא או בבא מציעא – אנחנו פשוט יודעים את הדפים’. נכון שלא כולם זוכרים את כל איכות הדף, אבל יודעים את הרקע של הדפים.

לכמה זמן מועיל הלימוד הזה בעל פה, לשנה או שנתיים?

“אמרתי פעם לבחורים: ‘דעו שהלימוד הזה יועיל לכם לשנים רבות. בכל דף שתפתחו במסכת – תדעו מה כתוב, מה כתוב בתירוצי התוספות’. גם אנחנו בימי בחרותנו היינו נבחנים על כל המסכת. אצלנו לא היו חזרות בישיבה – היה בין הזמנים, וידענו שבראש חודש אייר ניבחן על כל המסכת. היינו חוזרים כל בין הזמנים, וזה מה שגרם לנו לדעת את המסכת בעל פה. נכון שקשה לזכור הכל, אבל זה מקנה רקע לכל סוגיה שפותחים. אתה יודע איפה לפתוח, וזה נותן סיפוק ומושך.

מבנה הלימודים

איך מצליחים בכל זאת לממש את התכנית הזו?

“התכנית בנויה כך: יש חזרה שבועית, חזרה חודשית, ובחנוכה עושים חזרה מאלול עד חנוכה. בסוף זמן חורף חוזרים מאלול עד פסח. אגב, אני מזמין אותך לבקר בישיבה בסוף זמן חורף – יש כאן אווירה כמו בתחילת אלול, בית המדרש מלא וגועש, קוצרים בשמחה את כל זמן חורף. בסוף זמן קיץ עושים שוב חזרה על כל המסכת, וברוך השם זה תופס ומצליח.

זה נשמע קצת מלחיץ – כל עומס הלימודים הזה, ובפרט ללמוד בעל פה שקלא וטריא של עשרות דפים. הרי מדובר בסך הכל בנערים שסיימו זה עתה כיתה ח‘.

“זה נכון למי שלא נמצא במסגרת הישיבה ושואל איך אפשר ללמוד גמרא יום שלם. אבל כשנכנסים לישיבה ונשאבים לאווירת הלימוד – הכל נעשה קל. הרי אין חיוב ללמוד בעל פה, זו בחירה אישית של כל אחד. תשאל איזה בחור אם הוא מרגיש לחוץ!

אני מזמין אותך להגיע כל מוצאי שבת לבית המדרש, ברחוב דברי חיים ], שם מתאספים הבחורים מרצונם ולומדים ונבחנים בעל פה על החומר השבועי. הלימוד הזה כל כך מהנה, וכך נמשכים לזה ואי אפשר להפסיק. דף מצטרף לדף עד שמגיעים לעשרות דפים ביתר קלות”.

עידוד והמרצה

האם יש על זה תגמולים לעידוד? בכל אופן זה דורש השקעה גדולה מצד הבחורים.

“השנה קראנו לזה כמו בכל הישיבות ‘תורה תפארתי’. בזמן פורים נהוג בישיבות לעבוד בשביל ה’תורה תפארתי’, אנחנו לא נוהגים בזה. אבל אנו מיישמים את זה – קודם כל יש את המלגות של כל המבחנים. יש כל יומיים מבחן על עשרה דפים, ובדרך כלל בסוף זמן חורף זה לפחות חמישים דף. כך שבמשך עשרה ימים של חזרות, כל יומיים נבחנים על עשרה דפים. יש הגרלה באותו יום על כמה היבטים – גם על ההישגים במבחן וגם על ההתמדה, שעל כל אחד מהם יש את ההגרלה שלו. זוכים בכובעים, חליפות, נעליים ועניבות, וגם בספרים ושטרות. זה למען היצר הרע שמקבל את המנה שלו כמו ב’תורה תפארתי’ – זה התגמול שמקבלים בסוף”.

אנו שומעים על דבר ייחודי מסוגו כאן בישיבה – ראש הישיבה מעביר שיעורים כלליים מדי שבוע בכל הסוגיות הנלמדות. מה הסיבה לייסד דבר כה מבורך בישיבה קטנה?

“ההגדרה הנכונה היא שבשיעור כללי מגיעים לדברים שלא מגיעים אליהם בשיעורים היומיים. זה עוד נדבך ועוד נדבך. השיעור הכללי נותן עוד קצת מחוץ למחשבה הרגילה, מעבר למה שהקשינו ותירצנו בשיעור. מקבלים תמונה יותר כללית – מבט כללי על הסוגיה, אם זה נקודה אחת שמחברת את כל הסוגיות, אם אלו הערות מכמה זוויות. זה מקנה ערך ללימוד ומראה להם – עוד לא סיימנו, יש עוד חשיבה מעבר למה שחשבנו.

“בפרט בנושא הבקיאות, השיעור הכללי מקבל עוצמה שבעתיים, כיוון שבשיעורים הרגילים בדרך כלל לא מגיעים לעומק העניין. השיעור נותן צבע לסוגיה, והדברים מתוקים. זה הדבר החשוב שיש בשיעור כללי – גם אם לא כולם קלטו והבינו, וגם אם לא כולם אחזו מרישא לסיפא. ברוך השם, יש הרבה שכותבים אותו ומשכתבים לי את השיעור ומביאים לי אותו אחר כך כתוב, אף על פי שבעולם הישיבות אין הנהגות כאלו”.

לסיום אומר ראש הישיבה: אנו תפילה לבורא עולם, כשם שזכינו והגענו עד הלום לייצר ולגדל פירות טובים ומתוקים, כן נזכה להמשיך ביתר שאת להגדיל תורה ולהאדירה, אמן.

עוד בנושא

מזקני העיר ביתר הרה”ח ר’ יצחק זאב שיפמן ז”ל

מזקני העיר ביתר הרה”ח ר’ יצחק זאב שיפמן ז”ל

מערכת ביתר 24
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ה
0

הרב יצחק זאב שיפמן ז"ל מזקני העיר ביתר עילית שהלחין 17 ניגונים והיה בעל תפילה מפורסם בבית וגן וסנהדריה הלך לעולמו ברוך דיין האמת: בשבוע שעבר יום א שלח ליוו...

משם תצא הוראה

משם תצא הוראה

מערכת ביתר 24
כ״ט בסיון ה׳תשפ״ה
0

בבית הכנסת 'תורת משה מציון' ברחוב החוזה מלובלין בעיר נפתח בית ההוראה המרכזי לקהילות הספרדים בעירנו >>> בית ההוראה עומד בנשיאות מרא דאתרא דביתר עילית הגאון רבי יעקב תופיק אביעזרי...

התשובה להסתה המשתוללת

התשובה להסתה המשתוללת

מערכת ביתר 24
י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
0

דווקא עכשיו, בעוד ההסתה נגד בחורי הישיבות הקדושות משתוללת בראש חוצות, התקיים ביום שישי האחרון מעמד חגיגי בלשכת ראש העיר לכבוד מאות בחורים שהצטיינו במבצעי לימוד התורה >>> "זוהי זכות...

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקבוצת ה-WhatsApp
רוצה לפרסם בחינם?

רוצים להשאר מעודכנים?

לערוץ הטלגרם
לעדכונים ב-Whatsapp
לערוץ היוטיוב
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר

יש לכם דיווחים או פניות למערכת?

טלפון למערכת ביתר 24 בלבד:

 

כתובת מייל:

Be**********@***il.com

Ⓒ כל הזכויות שמורות לביתר 24

Welcome Back!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
OR

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

נגישות

מצבי נגישות

מצב בטוח לאפילפסיה
מבהיר צבע ומבטל היבהובים
מצב זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידיחיסול הסיכון להתקפים הנגרמים על ידי אנימציות מהבהבות או מהבהבותושילובי צבעים מסוכנים.
מצב לקוי ראייה
משפר את הוויזואליה של האתר
מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייהכגון ראייה לקויה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד
מצב מוגבלות קוגניטיבית
עוזר להתמקד בתוכן ספציפי
מצב זה מספק אפשרויות עזרה שונות כדי לעזור למשתמשים הסובלים מ:לקויות קוגניטיביות כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA וכו', להתמקד בפריטים.הליבה של האתר נגישה יותר בקלות.
מצב ידידותי להפרעת קשב וריכוז
מפחית הסחות דעת ומשפר את המיקוד
מצב זה עוזר למשתמשים עם ADHD והפרעות נוירו-התפתחותיות בקריאה,הפונקציה מאפשרת גלישה והתמקדות באלמנטים מרכזיים באתר.כך קל להם יותר לגשת למידע באתר עם הרבה פחות הסחות דעת.
מצב ליקוי ראיה
מאפשר שימוש באתר עם קורא המסך שלך
מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגוןJAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים.עיוורים אשר מותקן קורא מסך במחשב ובסמארטפון שלהם, זקוקים לאתרי אינטרנטשתואמים ומאפשרים שימוש בקוראי מסך"

מילון מקוון

    חווית קריאה

    קנה מידה של תוכן
    ברירת מחדל
    זכוכית מגדלת לטקסט
    גופן קריא
    ידידותי לדיסלקציה
    הדגש כותרות
    הדגש קישורים
    גודל גופן
    ברירת מחדל
    גובה קו
    ברירת מחדל
    ריווח אותיות
    ברירת מחדל
    ישור לשמאל
    מיושר למרכז
    ישור לימין

    חוויה חזותית נעימה

    ניגודיות כהה
    ניגודיות אור
    מונוכרום
    ניגודיות גבוה
    רוויה גבוהה
    רוויה נמוכה
    התאם את צבעי הטקסט
    התאם את צבעי הכותרת
    התאם את צבעי הרקע

    התמצאות קלה

    השתקת צלילים
    הסתר תמונות
    מקלדת וירטואלית
    מדריך קריאה
    עצור אנימציות
    מסכת קריאה
    הדגש את הרחף
    הדגש פוקוס
    סמן שחור וגדול
    סמן גדול ומואר
    קריאה קוגניטיבית
    מקשי ניווט
    ניווט קולי

    ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית

    הצהרת נגישות - Accessibility Statement

    beitar24.co.il

    18/02/2022

    סטטוס תאימות

    אנו מאמינים שהאינטרנט צריך להיות זמין ונגיש לכל אחד, ולספק אתר אינטרנט נגיש לקהל הרחב ביותר האפשרי, ללא קשר לנסיבות וליכולת.

    כדי למלא זאת, אנו שואפים לדבוק בקפדנות ככל האפשר להנחיות נגישות תוכן האינטרנט של World Wide Web Consortium (W3C) 2.1 (WCAG 2.1) ברמת AA. הנחיות אלו מסבירות כיצד להנגיש תוכן אינטרנט לאנשים עם מגוון רחב של מוגבלויות. עמידה בהנחיות אלו עוזרת לנו להבטיח שהאתר יהיה נגיש לכל האנשים: עיוורים, אנשים עם לקות מוטורית, לקות ראייה, לקויות קוגניטיביות ועוד.

    אתר זה משתמש בטכנולוגיות שונות שנועדו להפוך אותו לנגיש ככל האפשר בכל עת. אנו משתמשים בממשק נגישות המאפשר לאנשים עם מוגבלויות ספציפיות להתאים את ממשק המשתמש של האתר ולעצב אותו לצרכיהם האישיים.

    בנוסף, האתר משתמש באפליקציה מבוססת בינה מלאכותית שפועלת ברקע ומייעל את רמת הנגישות שלו ללא הרף. יישום זה מתקן את ה-HTML של האתר, מתאים את הפונקציונליות וההתנהגות שלו לקוראי מסך המשמשים את המשתמשים העיוורים, ולפונקציות המקלדת המשמשות אנשים עם ליקויים מוטוריים.

    אם מצאתם תקלה או יש לכם רעיונות לשיפור, נשמח לשמוע מכם. תוכל ליצור קשר עם מפעילי האתר באמצעות המייל הבא

    קורא מסך ומקלדת ניווט

    האתר שלנו מיישם את טכניקת ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications), לצד שינויים התנהגותיים שונים, כדי להבטיח שמשתמשים עיוורים המבקרים עם קוראי מסך יוכלו לקרוא, להבין וליהנות מהפונקציות של האתר. ברגע שמשתמש עם קורא מסך נכנס לאתר, הוא מקבל מיד הנחיה להיכנס לפרופיל קורא המסך כדי שיוכל לגלוש ולתפעל את האתר ביעילות. כך האתר שלנו מכסה כמה מהדרישות החשובות ביותר לקורא מסך, לצד צילומי מסך של קונסולה של דוגמאות קוד:

    אופטימיזציה של קוראי מסך: אנו מפעילים תהליך רקע שלומד את מרכיבי האתר מלמעלה למטה, כדי להבטיח תאימות מתמשכת גם בעת עדכון האתר. בתהליך זה, אנו מספקים לקוראי מסך נתונים משמעותיים באמצעות ערכת התכונות של ARIA. לדוגמה, אנו מספקים תוויות טפסים מדויקות; תיאורים של אייקונים מניעים לפעולה (סמלים של מדיה חברתית, סמלי חיפוש, סמלי עגלה וכו'); הנחיות אימות עבור קלט טפסים; תפקידי אלמנטים כגון לחצנים, תפריטים, דיאלוגים מודאליים (חלונות קופצים) ואחרים. בנוסף, תהליך הרקע סורק את כל תמונות האתר ומספק תיאור מדויק ומשמעותי המבוסס על זיהוי תמונה-אובייקט כתגית ALT (טקסט חלופי) לתמונות שאינן מתוארות. זה גם יחלץ טקסטים המוטמעים בתוך התמונה, באמצעות טכנולוגיית OCR (זיהוי תווים אופטי). כדי להפעיל התאמות של קורא מסך בכל עת, המשתמשים צריכים רק ללחוץ על שילוב המקלדת Alt+1. משתמשי קורא מסך מקבלים גם הודעות אוטומטיות להפעיל את מצב קורא מסך ברגע שהם נכנסים לאתר.

    התאמות אלו תואמות לכל קוראי המסך הפופולריים, כולל JAWS ו-NVDA.

    אופטימיזציה של ניווט מקלדת: תהליך הרקע גם מתאים את ה-HTML של האתר, ומוסיף התנהגויות שונות באמצעות קוד JavaScript כדי להפוך את האתר להפעלה באמצעות המקלדת. זה כולל את היכולת לנווט באתר באמצעות מקשי Tab ו-Shift+Tab, להפעיל תפריטים נפתחים עם מקשי החצים, לסגור אותם עם Esc, לחצני הפעלה וקישורים באמצעות מקש Enter, לנווט בין רכיבי רדיו ותיבת סימון באמצעות מקשי החצים, וכן מלא אותם עם מקש הרווח או Enter. בנוסף, משתמשי המקלדת ימצאו תפריטי ניווט מהיר ודילוג על תוכן, הזמינים בכל עת על ידי לחיצה על Alt+1, או כרכיבים הראשונים של האתר בזמן ניווט עם המקלדת. תהליך הרקע מטפל גם בחלונות קופצים שהופעלו על ידי הזזת הפוקוס של המקלדת לעברם ברגע שהם מופיעים, ולא מאפשר להיסחף הפוקוס מחוצה לו.

    משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    פרופילי מוגבלות נתמכים באתר האינטרנט שלנו

    מצב בטוח לאפילפסיה: פרופיל זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידי ביטול הסיכון להתקפים הנובעים מהנפשות מהבהבות או מהבהבות ושילובי צבעים מסוכנים.

    מצב לקוי ראייה: מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייה כגון ראייה משפילה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד.

    מצב מוגבלות קוגניטיבית: מצב זה מספק אפשרויות מסייעות שונות כדי לעזור למשתמשים עם ליקויים קוגניטיביים כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA ואחרים, להתמקד במרכיבים החיוניים של האתר ביתר קלות.

    מצב ידידותי ל-ADHD: מצב זה עוזר למשתמשים עם הפרעות קשב וריכוז והפרעות נוירו-התפתחותיות לקרוא, לגלוש ולהתמקד במרכיבי האתר הראשיים ביתר קלות תוך הפחתת הסחות דעת באופן משמעותי.

    מצב עיוורון: מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגון JAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack. קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים המותקנת במחשב ובסמארטפון, ואתרי אינטרנט חייבים להיות תואמים לה.

    פרופיל ניווט במקלדת (לקויי מוטורי): פרופיל זה מאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות להפעיל את האתר באמצעות Tab, Shift+Tab ומקשי Enter. משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    התאמות נוספות של ממשק משתמש, עיצוב וקריאות

    התאמות גופנים - משתמשים יכולים להגדיל ולהקטין את גודלו, לשנות את משפחתו (סוגו), להתאים את המרווחים, היישור, גובה הקו ועוד.

    התאמות צבע - המשתמשים יכולים לבחור פרופילי ניגודיות צבע שונים כגון בהיר, כהה, הפוך ומונוכרום. בנוסף, משתמשים יכולים להחליף ערכות צבעים של כותרות, טקסטים ורקעים, עם למעלה מ-7 אפשרויות צביעה שונות.

    אנימציות - משתמשים אפילפטיים יכולים להפסיק את כל האנימציות הפועלות בלחיצת כפתור. אנימציות הנשלטות על ידי הממשק כוללות סרטונים, קובצי GIF ומעברי CSS מהבהבים.

    הדגשת תוכן - משתמשים יכולים לבחור להדגיש אלמנטים חשובים כמו קישורים וכותרות. הם יכולים גם לבחור להדגיש רק אלמנטים ממוקדים או מרחפים.

    השתקת אודיו - משתמשים עם מכשירי שמיעה עשויים לחוות כאבי ראש או בעיות אחרות עקב השמעת אודיו אוטומטית. אפשרות זו מאפשרת למשתמשים להשתיק את כל האתר באופן מיידי.

    הפרעות קוגניטיביות - אנו משתמשים במנוע חיפוש המקושר לוויקיפדיה ולוויקימילון, המאפשר לאנשים עם הפרעות קוגניטיביות לפענח משמעויות של ביטויים, ראשי תיבות, סלנג ואחרים.

    פונקציות נוספות - אנו מספקים למשתמשים את האפשרות לשנות את צבע וגודל הסמן, להשתמש במצב הדפסה, להפעיל מקלדת וירטואלית ופונקציות רבות אחרות.

    תאימות לדפדפן וטכנולוגיה מסייעת

    אנו שואפים לתמוך במגוון הרחב ביותר של דפדפנים וטכנולוגיות מסייעות ככל האפשר, כך שהמשתמשים שלנו יוכלו לבחור את הכלים המתאימים ביותר עבורם, עם כמה שפחות הגבלות. לכן, עבדנו קשה מאוד כדי להיות מסוגלים לתמוך בכל המערכות העיקריות המהוות למעלה מ-95% מנתח השוק של המשתמשים כולל Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera ו-Microsoft Edge, JAWS ו-NVDA (קוראי מסך), שניהם עבור Windows ועבור משתמשי MAC.

    הערות, הערות ומשוב

    למרות מאמצינו הטובים ביותר לאפשר לכל אחד להתאים את האתר לצרכיו, עדיין עשויים להיות דפים או חלקים שאינם נגישים במלואם, נמצאים בתהליך של נגישות, או שחסר להם פתרון טכנולוגי הולם כדי להנגיש אותם. ובכל זאת, אנו משפרים ללא הרף את הנגישות שלנו, מוסיפים, מעדכנים ומשפרים את האפשרויות והתכונות שלה, ומפתחים ומאמצים טכנולוגיות חדשות. כל זה נועד להגיע לרמת הנגישות האופטימלית, בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית. לכל עזרה, אנא פנה אלינו 

     

    Accessibility Statement

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to

    No Result
    View All Result
    • נדל”ן
    • דרושים
    • אירועים
    • עסקים
    • חדשות
    • עיתון שערים
    • מתכונים
    • תקנון ופרטיות

    created by: digital boutique

    רוצה לפרסם תוכן באתר?

    מלא את הטופס בצורה קלה ומהירה ואנו נפרסם עבורך!

    כתבה חדשותית
    נדל"ן למכירה / השכרה
    אירוע
    הוספת / עדכון עסק

    צ׳אט עדכונים וחדשות

    -
    00:00
    00:00

    Queue

    Update Required Flash plugin
    -
    00:00
    00:00