/
/
זוהי אזעקת אמת | כ-4,000 נדבקי קורונה פעילים בעיר, עם כ-30 אחוזים של בדיקות שיוצאות חיוביות. ‘שערים’ בדיווח חירום מיוחד

זוהי אזעקת אמת | כ-4,000 נדבקי קורונה פעילים בעיר, עם כ-30 אחוזים של בדיקות שיוצאות חיוביות. ‘שערים’ בדיווח חירום מיוחד

ד׳ בשבט ה׳תשפ״א
17:58

העיר הכי אדומה

יעקב מרגליות

המוטציה הבריטית משתוללת בעיר בשיעורים חסרי תקדים, והדבר מעורר דאגה רבה: על פי נתוני משרד הבריאות שהתעדכנו בסוף השבוע – העיר ביתר עילית היא “העיר הכי אדומה” במדד הרמזור, ועומדת על דרגה 10 מתוך 10 – עם 1,725 נדבקי קורונה מאומתים לפי הנתון הרשמי.

המספר הזה – שמעודכן בהתאם לבדיקות שנערכו עד ליום חמישי שעבר – הוא חלקי בלבד. בזמן שחלף מאז שפורסמו הנתונים האחרונים – נערכו בדיקות נוספות, ואלו לפי ההערכה מזניקות את העיר לנתון של יותר מ-2,000 נדבקים מאומתים בתחילת השבוע. לכך יש להוסיף את ההנחה לפיה כ-50 אחוזים מהחולים בעיר מעדיפים שלא ללכת להיבדק (אלא מסתגרים מרצון בבית מאז הופעת התסמינים, כדי שלא להדביק אחרים ח”ו) – כך שההערכה הסבירה היא שבעיר נמצאים בעת הזו כ-4,000 נדבקי קורונה פעילים.

שיעור הבדיקות בעיר היוצאות חיוביות – רושם אף הוא נתון-שיא של 29 אחוזים, הגבוה ביותר בארץ. העיר הבאה בתור – עם פער משמעותי – היא אלעד, אשר בה נרשמו 23 אחוזי בדיקות חיוביות (1,434 חולים מאומתים). אחריה מודיעין עילית – אשר אף בה מספר החולים הוא גבוה – הרושמת שיעור של 20 אחוזי תשובות חיוביות ‘בלבד’. שיעור הבדיקות החיוביות בבני ברק עומד על 19 אחוזים, ואילו בירושלים הנתון הוא 17 אחוז. כאמור, ביתר עילית מובילה את הטבלה עם מספר שיא של בדיקות חיוביות ועוד אלפי נדבקים בו זמנית – תוצאה ישירה של המוטציה הבריטית לנגיף הקורונה, שנחשבת לוויראלית במיוחד, עם קצב התפשטות שלא נראה במחוזותינו בכל חודשי ההתמודדות עם הנגיף.

מ”ה, עסקן בעיר שעוסק רבות בסיוע לחולים ובני משפחותיהם בחלוקת מזון וצעצועים למבודדים, מספר ל’שערים’ על “מצב שכמותו אני לא זוכר מאז תחילת התפרצותו של הנגיף”. העסקן מספר, כי “במהלך כל החודשים – למדנו בעיר לחיות לצד הנגיף. ידענו איך הווירוס מתנהג, היכן סכנות ההידבקות ואיך אפשר להתקהל בצורה שמפחיתה את הסכנה. נערכו חתונות ואירועים במתכונת זהירה – ואחוז הנדבקים היה בשליטה. המוטציה הנוכחית פשוט שוברת את כל הכללים. אתה יכול להצביע על כל אירוע או התקהלות שהיו בעיר בשבועיים האחרונים, ולומר כמה אנשים בדיוק יצאו ממנו עם קורונה. ומדובר על עשרות בכל אירוע. אני יכול לומר שכמעט בכל בית שני בעיר יש נדבקים – בטח בכל בניין, ומדובר על עשרות בכל קהילה.

“המצב”, הוא מתאר, “הוא לא פחות מקטסטרופלי. קשה להקל ראש במצב. ב”ה שרוב החולים קיבלו את הנגיף עם התסמינים הידועים שנחשבים ‘קלים’ – מעט חום ושיעולים ואובדן חוש הטעם – אבל אנחנו שומעים על יותר ויותר חולים שקיבלו זאת בצורה קשה יותר, לרבות מספר תושבים שהופנו לאשפוז. זהו מצב שלא הכרנו, שמצריך בראש ובראשונה תפילה לרפואת החולים ולהתמדת בריאותם של הבריאים, אבל גם זהירות ושמירה על ההנחיות עד כמה שאפשר, לצד הליכה להתחסן, בהתאם להוראתם של גדולי ישראל”.

תורה במתכונת שונה

בצל השתוללות המוטציה בעיר בשיעורים שלא הכרנו – הפעילות הציבורית בביתר עילית מתנהלת במתכונת מצומצמת, כאשר הסגר הכללי שהוכרז ברחבי המדינה נותן את אותותיו כמעט בכל הענפים בעיר.

בדיקת ‘שערים’ העלתה, כי רוב ככל תלמודי התורה סגורים לחלוטין, והלימודים נערכים במתכונת הלמידה מרחוק, באמצעות קווי טלפון ייעודיים. ל’שערים’ נודע כי ישנם מספר מוסדות שמצא פתרונות אחרים – כמו ‘מלמדים’ שעורכים ביקורים פרטניים בבתי הילדים תוך שמירה על ההנחיות, לצד פתרונות אחרים ושונים; אולם ההבנה הפעם היא כי מדובר לא רק על הוראות החוק, אלא על מצב שיש בו כדי פיקוח נפש, ועל כן – בהוראת גדולי ישראל – יש להמתין מעט עם פתיחת הלימודים במתכונת רגילה, עד להודעה חדשה. יצוין, כי מרן שר התורה הגר”ח קניבסקי, מרן הגר”ש כהן ורבים מהאדמו”רים שרי התורה והחסידות – הורו לעבור בשלב זה למתכונת הלמידה מרחוק, עם כל הכאב שבדבר, בתקווה שהמצב ישתנה במהרה.

הגנים, בתי הספר לבנות והסמינרים – סגורים על מסגר ובריח. כמו כן, לראשונה מאז פרוץ הקורונה – בעיר לא נערכות חתונות כלל. כל האולמות נסגרו, לרבות האוהלים והמתחמים הזמניים שהוקמו לצורך עריכת חתונות בתקופת הקורונה בהתאם להנחיות שלא בזמני סגר. ל’שערים’ נודע כי בעליו של אחד האולמות הוזמן לחקירה ונעצר בחשד כי תכנן לאפשר חתונות, והוא שוחרר בערבות הודות להשתדלותם של העסקנים יעקב דינין ויעקב הרשקופ.

אכיפה ועימותים

משטרת גוש עציון המפעילה תחנה במרומי גבעה ב’ בעיר, עורכת אכיפה מאסיבית ברחבי העיר, דבר שמעורר תרעומת רבה. כך, למשל, ביום שישי לפני כשבוע נעצר אברך בשטיבלאך ‘האלמין’ בעיר, תוך הפעלת אלימות וברוטאליות רבה. לדבריהם של עדי ראייה שנכחו במקום, חטאו של האברך היה בכך שמחה מילולית נגד כניסתה של שוטרת לבית הכנסת באמצע התפילה, בצורה בלתי מתחשבת ופרובוקטיבית.

האברך נאזק, כאשר השוטרת ממשיכה להתעלל ברגשותיו הדתיים של האברך החסידי ופוגעת בו תוך כדי שהוא קשור כבר בידיו. האברך נלקח למעצר ושוחרר בערבות למעצר בית.

פעילות המשטרה – שנראה כי עלתה בכמה רמות בעקבות התקרית המתוקשרת בחתונת ‘תולדות אברהם יצחק’ – מעוררת זעם רב בעיר. “לא ייתכן שיפגעו ברגשות התושבים”, אמרו עסקנים בכירים בעיר. “אנו מבינים את הצורך באכיפת הנחיות, ולשם כך ראוי לערוך הידברות עם הקהילות. הציבור מבין בעצמו את הצורך להישמר, אבל מנגד – אי אפשר לוותר על תפילה בציבור למשל. לשם כך בדיוק אפשר לשבת עם הגבאים ולסכם על תפילה במתווה בטוח.

“העימותים הללו”, אומרים העסקנים, “לא יובילו לשמירת ההנחיות – אלא גורמות לתסיסה מיותרת שמביאה לתוצאות הפוכות ולתסיסה מיותרת. חבל שניסיון של חודשים, בהובלת המפקד החדש, לבצע אכיפה מתחשבת ותוך הידברות – יורדת לטמיון בגלל החלטות טיפשיות בשטח, לעתים בהחלטה של שוטר שנגרר לאלימות מבלי שהמפקדים הורו לו על כך. המצב הזה יוביל לפגיעה אנושה באימון הציבור במשטרה – שגם כך מצוי בשפל. אנו קוראים למפקדי המשטרה להחזיר את האכיפה המתחשבת ולהשיב את מסלול היחסים בין התושבים והמשטרה לאימון והידברות”.

יצוין, כי מאז החתונה האמורה – שהפכה לסמל כלל-ארצי בשל תמונת השוטר שקד קידה מכבדת כלפי כ”ק האדמו”ר מתולדות אברהם יצחק – חלה הידרדרות ביחסי המשטרה והתושבים, והרושם הוא כי המשטרה המקומית מנסה לתקן את הרושם שנוצר לה.

לצד זאת, הדים נרחבים בעיר ומחוצה לה לכותרת הראשית שהופיעה בשבוע שעבר ב’שערים’ בגנות תופעת ההלשנות, לצד מאמר מערכת מיוחד שפורסם בעניין (עוד על הסערה – ראה מסגרת). ניכר כי הדברים חלחלו, וכי ההבנה בעיר היא שישנו הבדל ברור בין החובה לשמור על בריאות הזולת ועל חייו של כל יהודי- הרי מי כמו הציבור החרדי אמון על קדושת החיים ועל האיסור החמור בתורה של ‘לא תעמוד על דם רעך’ – לבין מלשינות שאינה מועילה דבר ורק מעוררת שנאת חינם, צער וסבל לכל הצדדים.

דרישה למחוללי חמצן

כאמור, עיקר הדאגה בעיר כעת היא לשלומם של החולים, והעיניים עוקבות בחרדה אחר הגרף העולה בקצב מסחרר. בחסדי השם, רוב-ככל החולים הם צעירים ולכן הם עוברים את המחלה בדרך קלה יחסית, אולם ל’שערים’ נודע גם על תושבים בשנות הארבעים לחייהם שמתקשים בנשימה וסובלים מתופעות לוואי שמעוררות דאגה.

כמו כן, קיים בעיר מחסור חמור במחוללי חמצן, לאור העובדה שישנם מי שמעדיפים לעבור את המחלה בבית. בעניין זה יש לציין כי איסור חמור לקבל החלטות שכאלו לבד – והדבר עלול להביא רח”ל לסכנת חיים. יש להיוועץ במקרים כאלה עם רופאים מומחים, להימלך בדעת תורה, ולהתפלל להחלטה נכונה ולסייעתא דשמיא. עוד יש לציין, כי מאז הגל השני, ובעיקר הראשון – הרבה דברים השתפרו מבחינת מערך הטיפול הרפואי במחלקות הקורונה, כך שבכל מקרה צריך לדון בהתאם לנתונים בשטח, ולא לקבל שום החלטה לבד.

בידיעה נפרדת שאנו מפרסמים בגיליון זה – ניתן לקרוא פרטים על אודות הארגון ‘חסדי עמרם’ שמעניק שירות של מחוללי חמצן, לצד ביקורי רופא ותרופות בתשלום.

והעיקר – כיהודים מאמינים בני מאמינים, אנו יודעים כי אנו מסורים בידיו של הקב”ה רופא כל בשר לבדו, ואם גם נתאמץ בעצות ותחבולות – מבלעדי עוזו ועזרתו אין עזרה וישועה. אנו נושאים תפילה בתוך כלל תושבי העיר, שהקב”ה ישלח מזור וישועה לכל החולים, יתמיד את בריאותם של הבריאים, ונזכה לקין הפסוק “כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני השם רופאיך”.

מסגרת:

כל מה שחדש
חפש...
Generic filters

צ׳אט עדכונים וחדשות