/
/
אזרחים סוג ב’ | לא די בדאגה מקורונה – השיבושים בקליטה סלולרית בעיר מחריפים לרמות בלתי נסבלות

אזרחים סוג ב’ | לא די בדאגה מקורונה – השיבושים בקליטה סלולרית בעיר מחריפים לרמות בלתי נסבלות

דווקא בזמן שבו התקשורת הסלולרית היא חיונית להצלת נפשות במובן הפשוט ביותר - אלפים מתושבי העיר מתמודדים עם גל בלתי נסבל של שיבושים, ניתוקים, וחוסר יכולת להוציא ולקבל שיחות תושבים: "מדובר בסכנת נפשות של ממש, שכן בימים כאלה הזמינות 24 שעות היא קריטית ביותר" וגם: ההתארגנות של תושבים ומשפטנים למהלך ייצוגי שירעיד את המערכת כל הפרטים
ג׳ באייר ה׳תש״פ
02:10

המלצות נוספות

טלפון שבור 

יעקב מרגליות

קשה למצוא את המילים כדי לתאר את הזעם הרב בקרב תושבי ביתר על שיבושי הקליטה החמורים של החברות הסלולריות בעיר. בימים כאלה, שבהם שיחות טלפון עשויות לגבול בפיקוח נפש אמיתי – סוגיית הקליטה הסלולרית שרק הולכת ומחריפה עד כדי חוסר יכולת להוציא שיחות – מגיע לרמות של מחדל חמור ומהדהד. מחדל שעלול לעלות, חלילה, בסכנת חיים.

תקציר הפרקים הקודמים: בעבר כבר התריע ‘שערים’ על שיבושי הקליטה הנוראים, ועל אפס פעילות מצד הרשויות, בהן עיריית ביתר עילית – כדי להביא לתיקונו של אחד המחדלים הקשים בעיר. מאז פרסום התחקיר האחרון ב’שערים’, לפני כשלושה חודשיים – המצב לא רק שלא השתפר, אלא רק הלך והחריף.

וכך, בשבוע האחרון מצאו את עצמו אלפי תושבים ניצבים בפני חוסר אונים מול מה שנראה כקריסה מוחלטת של הקליטה הסלולארית בעיר, כאשר לרוב בני העיר לא הייתה אפשרות להוציא שיחות מהטלפון הנייד.

לטובת הקוראים, אנו חוזרים אל ממצאי התחקיר שחשף את הסיבות לתקלה החמורה. זאת לנוכח העובדה שהפעם כבר לא מדובר במשחק ילדים, או בשיחות שאפשר לוותר על קיומן; מדובר הפעם במצב חירום, שקשור להצלת נפשות. בכל רגע עשוי תושב לקבל תשובה לגבי האפשרות שהוא נשא של הנגיף ח”ו, להזעיק עזרה במצב שהוא נדרש לכך חלילה וכיוצא בזה. מעבר לעובדה שמדובר בשירות מתחת לכל ביקורת עבור תושבים שמשלמים לחברה הסלולרית ממיטב כספם – העדר הזמינות בימים כאלה היא תופעה שקשה להפריז בסכנתה. 

שרשרת מחדלים

מה הסיבה לבעיה? – שואלים את עצמם מאות תושבים מתוסכלים. בתחקיר שפורסם בשעתו, ‘שערים’ יצא לחקור את שורשי הבעיה, והעלה נתונים בעייתיים. מדובר, לפי התחקיר, במחדל משמעותי מצד הרשויות. ניתן לתאר זאת כהזנחה מכוונת של עניין חשוב לתושבים – שכל מה שביקשו זו אפשרות לנהל שיחות טלפון סבירות, ללא קטיעות, שיבושים או ניתוקים.

הסיבה לאי תפקוד הקליטה הסלולרי בעיר – היא העובדה שבכל העיר ישנן רק שלוש אנטנות לקליטה סלולרית – כך לפי המידע של משרד התקשורת. שלוש האנטנות הן אחת של חברת PHI משרת את חברות הסלולר ‘הוט’ ו’פרטנר’) וממוקמת ב’הדר ביתר’ (מחוץ לעיר, בסמוך לגבעה C). האנטנה השניה נמצאת בכניסה לגבעה C – וזו משרתת את לקוחות חברת ‘פלאפון’. האנטנה השלישית ממוקמת מערבית לכביש 375 – גם כן ב’הדר ביתר’ – ומשרתת את חברת ‘סלקום’. יש לציין, כי ישנן עוד שלוש אנטנות זעירות לתגבור – האחת מעל  בניין עירית ביתר עילית, ועוד שתיים סמוכות לאנטנות הגדולות של חברות הסלולר.

מדובר בתשתיות סלולר שנבנו לפני שנים, והותאמו לממדיה של ביתר כעיר קטנה ומעוטת תושבים. בעשור האחרון, מאז שהוצבו האנטנות – זינק מספר התושבים בעיר בעשרות אחוזים, העיר הפכה סואנת ותוססת, אולם התשתית נותרה כשל עיר קטנה ומנומנמת.

לשם השוואה – ביישוב ‘צור הדסה’ השכן מתגוררים בעשרת אלפים תושבים בלבד, והם נהנים משלוש אנטנות גדולות – בדיוק כמו ביתר על כשישים אלף תושביה. אם נבקש להשוות את המצב לירושלים – נתרשם שבעיר הבירה חברות הסלולר משקיעות יותר, כאשר באזור שכונת רמות לבדה ממוקמות לא פחות מ-11 אנטנות סלולריות.

סכנה של ממש

צריך לדעת: קליטה סלולרית היא לא רק עניין של נוחות וניהול שיחות טלפון תקינות; גם בימים כתיקונם – לא ימי קורונה שבהם כל אדם צריך להיות זמין (ולפי הוראת הפוסקים, צריך להשאיר טלפון שיכול לקבל שיחות גם בשבת, למקרי חירום ח”ו) – מומחי בריאות עולמיים מתריעים ומזהירים שוב ושוב, כי ניהול שיחת טלפון במצב של קליטה משובשת – היא סכנה בריאותית חמורה, בשל עלייה דרמטית בשיעור הקרינה. במצב של חוסר קליטה – סוללת מכשיר הטלפון אוזלת במהירות רבה, עקב המאמץ של המכשיר לקלוט אותות סלולריים. המאמץ הזה מזניק את רמת הקרינה במאות אחוזים, והדבר מהווה סיכון בריאותי חמור.

יהיה בוודאי מי שישאל: הרי גם הצבת אנטנות גורמת לחשיפה לקרינה עבור מי שמתגורר בקרבת האנטנה. ובכן, כדי להבין את האופן שבו עובדת הקרינה – נסביר כי ישנם שני סוגי אנטנות: האחת – מגדל שידור, עם קרינה גבוה יחסית, ועקב כך – מגדל שכזה ממוקם לרוב בעיקר במרחבים פתוחים. הסוג השני – אנטנה קטנה, כמו זו שמוצבת מעל בתי ספר ומבנים רגילים. כשאין מספיק אנטנות קטנות – האנטנות הגדולות גורמות לקרינה גבוהה יותר.

במסמך רשמי של משרד התקשורת, אשר חובר יחד עם משרד לאיכות הסביבה, נכתב כך: “ככל שגדֵל המרחק בין מוקד השידור והמכשיר – כך גם גדלה עוצמת השידור של שניהם, ויחד איתה הקרינה המופקת. משום כך, בניגוד למקובל לחשוב, פריסה של יותר מוקדי שידור באופן הנכון – יכולה להפחית את החשיפה לקרינה”.

מהסיבה הזו המליץ המשרד להגנת הסביבה בשנת תשע”ח להגדיל את מספר מוקדי השידור בתוך סביבה עירונית.

בעיה רב-מערכתית

בשבועות האחרונים זרמו למערכת ‘שערים’ תלונות רבות מצד תושבים הסובלים מהקליטה הנמוכה – ומתריעים הן בהיבט הטכני של אי יכולת סבירה לנהל שיחות טלפון חשובות, ובעיקר כמובן על ההיבט הבריאותי.

“הבעיה היא בעיה מערכתית”, אומר ר”ש, תושב העיר, בשיחה ל’שערים’. “זה נובע מהזנחה של הנושא מצד הגורמים הרלוונטיים. אזורים שלמים בעיר נמצאים ללא קליטה. האזור שלנו הוא רגיש: חוץ מזה שכדי לנהל שיחת טלפון צריך לצאת למרפסת – יש גם את החלק הביטחוני: אסור לשכוח שאנחנו מתגוררים באזור מורכב, וקליטה טובה בכל עת הוא עניין חיוני ביותר.

“מי מדבר על שיחות שלא מתקבלות, ופספוס של דברים חשובים עקב חוסר הקליטה”, אומר התושב בשיחתו הכאובה ל’שערים’. “אני יודע בבירור על שני משרדים שעזבו את העיר בגלל בעיות הקליטה בעיר. קליטה כיום זה לא מותרות. זה לא מצב נורמלי – שבאמצע קניה בקניון או בצרכנייה צריך לצאת החוצה ולדבר, או שבבית הפרטי לא ניתן לנהל שיחה סלולרית סבירה. זה לא הגיוני שבעיר כמו ביתר לא תהיה קליטה סלולרית טובה”.

התושב מצביע גם על הסיכונים הכרוכים במצב הנוכחי: “תתארו לעצמכם מה קורה במקרה חירום רפואי, כשבן אדם מבוגר או ילד נשאר לבד בבית ואין לו דרך איך לתקשר – זה כבר לא רק נוחות זה יכול להגיע לפיקוח נפש. ביתר עילית מתאכלסת בעוד ועוד תושבים, אבל ענין הקליטה לא מטופל זה שנים.

עכשיו, כשאווירת החירום מורגשת גם כך – אוזלת היד של החברות והרשויות בעניין היא בלתי מתקבלת על הדעת.

התארגנות משפטית

כאמור, התחקיר שפורסם בשעתו ב’שערים’ – גרם לרבים מהתושבים בעיר לפעול בעניין. אחד העוסקים בנושא בעקבות התחקיר הוא שרגא הופמן, מהעסקנים הבולטים בעיר. הופמן ארגן עצומה, שעליה חתמו כאלפיים וחמש מאות תושבים. ושלח מכתב לשר התקשורת ולראש העיר, מכתב שעסק במצוקת הקליטה בעיר. בו הוא כותב

אני פונה אליכם בשם 2500 תושבי העיר שהצטרפו למכתב זה בתוך יום אחד בלבד!

1.         מזה מס’ חודשים, תושבי העיר ביתר עילית המשתמשים בטלפון ניידים, סובלים מקשיי קליטה סלולרית בכל חברות הסלולר.

2.         מעבר לסבל הנגרם בשל קשיי הקליטה, גם מבחינה בריאותית, הקרינה בצד של הסלולר מתגברת, ועלולה לפגוע בבריאותם של התושבים.

3.         בימים אלו כאשר השימוש בטלפון הסלולרי נועד גם ללמידה מרחוק של ילדי העיר, הבעיה יותר קשה ומתעצמת.

4.         התקופה בה כ-60,000 תושבי העיר סובלים מקשיי הקליטה, היא בלתי נסבלת, ואנו – תושבי העיר דורשים ומבקשים פתרונות מידיים.

5.         בשמם של תושבי העיר שחתמו על מכתב זה, אני פונה אליכם בבקשה לקיום פגישה/שיחה טלפונית בה יוצג הלו”ז לסיום משבר הקליטה לטובת תושבי העיר.@@

פעילות משפטית

כמו כן פועלת בנידון עורכת דין תושבת העיר, גב’ בוטרמן, אשר היא מייצגת בעלי עסקים ותושבים אשר נתנו לה ייפוי כח ליצוג מול הרשות המקומית. במכתב אשר היא שלחה לראש העיר מאיר רובינשטיין ולמנהל האזרחי היא כותבת כך.

בשם מרשי, שהינם בעלי עסקים ותושבים בעיר ביתר עילית, הריני לפנות אליכם כדלקמן:

1.         הנני לפנות אליכם בדרישה דחופה לפתור הבעיה המעיקה על מרבית בעלי העסקים בעיר ביתר עילית הנובעת מהעדר תשתית ראויה לתקשורת סלולרית בעיר ביתר עילית, המביאה לתקלות חוזרות ונשנות בשיחות הטלפון הסלולריות, ואף בתשתיות האינטרנט האלחוטי, וכוללת אי קבלת שיחות טלפון, ניתוקי שיחות וקליטה משובשת בכל רחבי העיר וביחס לכל החברות הסלולריות הקיימות בשוק.

2.         העדר התשתית הראויה גורם לנזק כלכלי ניכר לכלל בעלי העסקים בעיר ביתר עילית ויוצרת מציאות עגומה לפיה תושבי העיר מופלים לרעה ביחס לשאר תושבי ואזרחי מדינת ישראל בשל העדר תקשורת מסחרית יעילה.

3.         פניות רבות של מרשי, הן לגורמי תקשורת והן לאישי ציבור, כגון חבר הכנסת משה ארבל, לא הביאו לשיפור האמור.

4.         הנכם נדרשים להתערב מיידית כדי לקדם תשתית ראויה לתקשורת סלולרית יעילה בעיר ביתר עילית.

5.         הנכם מתבקשים ליתן תגובה לפנייתי זו, תוך 10 ימים, בה תפרטו את דרכי הפעולה הן של הרשות המקומית, והן של המינהל האזרחי, עם ציון מועדי הביצוע לכל הנדרש להקמת התשתית הסלולרית הראויה.

6.         ככל שלא תתקבל תשובה, שיש בה כדי להביא לשיפור מהיר באיכות הקליטה הסלולרית נאלץ לשקול מיצוי זכויותינו בבית המשפט.@@

לכם, התושבים, יש גם דרך להמשיך להשפיע. זהו שירות בסיסי שמגיע לנו, ואין שום סיבה שנוותר או נרים ידיים. מה אנחנו, התושבים, יכולים לעשות? מתברר שהרבה. הנה כמה דרכי פעולה אפשריות:

אחת – להציף בתלונות את חברת הסלולר שלכם, ולדרוש קליטה נאותה. ככל שבחברות יתקבלו יותר תלונות, והן יבינו כי הבעיה עלולה להגיע לכדי נדידת מנויים ומשמעות כלכלית לחברה – הדבר יביא לשיפור השירות.

שתיים – לשלוח תלונות ובקשות למִנהל האזרחי, תוך דגש כי מדובר באזור בטחוני רגיש המצריך קליטה רציפה בכל שעות היממה – דבר שרק מתעצם בימי החירום של ההתמודדות מול נגיף הקורונה. המִנהל הוא זה שאחראי על האנטנות ביהודה ושומרון. להלן פרטי ההתקשרות עם המנהל האזרחי. טלפון: 4943* / 074-7642929  דואר אלקטרוני  mnz@mgar.co.il  מספר פקס: 02-6599133

שלוש – פניות לעיריית ביתר עילית וללשכת ראש העיר, תוך בקשה לשים דגש על הבעיה ולפעול מול הרשויות המוסמכות לפתרון התקלה המכבידה על חייהם של תושבי העיר.

תגובות:

תגובת המנהל האזרחי: למכתב שנשלח על ידי עורכי הדין,

פנייתך זו התקבלה במשרדנו היות ומדובר בשטחי יו”ש. ידועה לנו בעיית הקליטה בעיר, אנו מטפלים בבעיה זו מול עיריית ביתר עילית.

בפגישה וסיור שנערכו בעיר הוצאו לחברות מספר נקודות אופציונליות להקמת אתר, הנושא נמצא כרגע בבדיקה של העירייה למול החברות. אנו ממתינים לתשובת העירייה.

בברכה. שמואל מולאים, מרכז בכיר פיקוח ואכיפה תשתיות תקשורת.

מעיריית ביתר עילית לא נמסר כל תגובה כאשר היא תגיע נפרסם זאת.

כל מה שחדש

אור החנוכה - מאמר הגות מהרב מנחם ישראלי

כ״ד בכסלו ה׳תשפ״ב
15:01
חפש...
Generic filters

צ׳אט עדכונים וחדשות