/
/
עולים לירושלים

עולים לירושלים

אנו עוברים בתכיפות גבוהה מידי על כביש בגין בדרך לירושלים. התרגלנו כבר לבניה המתמדת ואנחנו אפילו לא חולמים איך הארכתו של הכביש קשורה אלינו ותשנה את הרגלי הנסיעה של כולנו. בפרוייקט ענק בדק 'שערים' את כל מה שזז בכביש ויצא נדהם מהתוכנית המושקעת.
י״ד בשבט ה׳תשע״ג
02:56

עבורינו זה נשמע כמו חלום. אנו מתיישבים באחד מהאוטובסים הנוחים של ‘עילית’, יוצאים מהעיר ובתוך רבע שעה בלבד אנו נמצאים ב’פסגת זאב’ או ב’נווה יעקב’. פרק הזמן הזה יספיק לנו גם בשביל להגיע לכניסה לירושלים. דרך שלוקחת כיום עשרים וחמש דקות במקרה הטוב. את הפקקים והצמתים המרומזרים – השארנו הרבה מאחורינו בעוד אנו יוצאים לדרך חלקה נעימה וזורמת.

אלא שהעניין הוא שהפלא הגדול הזה, נמצא אצלינו ממש ליד החלון. רבים מאיתנו עוברים יום יום ליד משאיות החול הטרקטורים מעלי העשן מכונות החציבה ואלפי הפועלים אך רבים מהם עדיין לא מעלים בדעתם איך עומד עתיד הכביש להשתנות. במבט כולל ומסכם יכולים אנו להצביע על שינוי עמוק ומרגש שנעשה ומושלם כפאזל אדיר מימדים מסביב לכולנו.

כביש בגין

בניגוד אולי למה שאנו חושבים כביש בגין, לא נסלל בעבורינו אלא נסלל במטרה לחבר את השכונות הדרומיות בירושלים כדוגמת מלחה גילה ועוד לצפונה של ירושלים- מרכז העיר בית וגן גבעת שאול וכו.

רבים מאיתנו, עוד זוכרים את ימי פתיחת הכביש שהיה אז אחגד מהסמלים החשובים ביותר בהתפתחותה של ירושלים ואחד מהאירועים המכוננים ביותר בבירה.  נחצות כביש זה תפסה תאוצה גדולה כ”כ עד שספר שלם נכתב בהוצאת עירית ירושלים על הסיבות שהביאו לסלילת הכביש על הבעיות שצצו בשולי הדרך ועל הפתרונות היצירתיים שנדרשו בכדי להתמודד עם כל האמור.

מערות הקבורה

אחת הבעיות המרכזיות בהם נתקלו עושי המלאכה הם מצאותם של מערות קבורה רבות באזור דבר שעורר מתח וחשש רב בציבור שחרד היה לפגיעה בקברי הקדמונים. בחסדי ה’ ובפעילות שקטה ויזומה ע”י חברי העירייה נפתרו גם בעיות אלו. זכר וסימן לאותם מערות מוצאים אתנו בדמות הסלע הגדולה שעדיין עומדת במרכזו של הכביש בקטע המקביל לשכונת גבעת מרדכי והאזור. כשהגיעו הסוללים לסלע הבעיתית נאלצו הם לעקם את התוואי ולהמשיך את הכביש מסביב לסלע דבר שגרר בשעתו תגובות נזעמות מאת רודפי הדת.

עתירה נוספת שהוגשה בשעתו היא דווקא ע”י תושבי האזור שמצאו את עצמם נפגעים מסמיכות הכביש לבתיהם דבר שגרם נזק תברואתי כבד ואף גרם לסכום ניכר של תאונות דרכים בעקבות נסיונם של תושבים לחצות אאת הכביש כהרגלם בעבר. עיריית ירושלים נאלצה בעקבות אלו לשלם מכיסה פיצויים ניכרים לתושבי האזור שהתלוננו על הפגיעה שנגרמה להם.  

ההרחבה

תכנית סלילת הכביש כה הצליחה עד שתוך תקופה קצרה הפך הכביש להיות צפוף וסון באופן משמעותי דבר שהאריך את זמן הנסיעה וגרם לצורך דחוף לעבות את הכביש במסלולים נוספים שיקלו על הבניה.

כשישבו מהנדסי העיריה ומשרד השיכון על התוכניות הבחינו הם לפתע שהתוצאה המתקבלת ביותר על הדעת תגרום להרחבת הכביש כלו לאורך כמעט כל הציר . דבר שישנה את המפה מהקצה לקצה. ומכאן קצרה הייתה הדרך לתכנית הענקית של הרחבת כביש בגין תוכנית שמתבצעת ממש ברגעים אלו. 

כדי להקל על  הבנת התוכנית חילקנו אותה אנו לשלושה חלקים מרכזיים

שלושה נתיבים

 התוכנית לפיתוח והרחבת הכביש כולו והפיכתו לכביש בעל שלושה נתיבים- במטרה לגרום להפחתת העומס.

למעשה, הרחבת הכביש מתאפשרת רק עד הצומת ברח’ גולמב שם קיים הגשר המוביל לשכונת הולילנד. ומשם ואילך כדי לפתור את בעיית ‘צוואר הבקבוק’ היה צורך להקים גשר נוסף שיחסוך את הבלגן בצומת. אך עם זאת בעקבות גשר הולילנד המוקם בסמוך לא היה ניתןם לבנות גשר נוסף שלא יוסיף ליופי המקום לכן הוחלט לבנות מחלף משוקע מעין מנהרה דרכה יוכלו לעבור ולהמשיך הלאה.

בסיור שערכנו בשטח ראינו אנו את הנתיבים שהוספו בהמשכו של מסלול זה את התשתית לגשר הולכי הרגל שהונחה גם היא מצידנו ממול תחנת מלחה. ושמנו לב גם לגשר העילי שהולך ונבנה ומאפשר את הגישה המהירה לאצטדיון טדי.

בדרך לביתר.

במקביל ממשיכה חברת מוריה –האמונה על ביצוע הפרוייקט בפיתוח המשכו של הכביש האמור לחבר את אותו הכביש מאיזור האיטדיון ישירות  לצומת המנהרות שם יוקם מחלף ענק שיאפשר את הזרימה המסודרת. אולם המעניין יותר שכדי להגיע לצומת זו בונה החברה מנהרהת ענק שתחילתה שבכונת שראפאת וסופה בקצה של בית ספפה ומשם במסלול ישר עד לצומת המנהרות. חלק דרך זה, יהווה בעבורינו את הקיצור המשמעותי ביותר למרכז ירושלים שכן תחסך מאיתנו הכניסה לתוך גילה דבר הגורם לסיבוב מיותר וארוך.

בנוסף על פי התוכניות, קטע הכביש בין הרכבת לרחוב רוזמרין יהיה בעל שלושה נתיבים ובאורך של כשלושה וחצי קילומטרים. הכביש יכלול שלוש מנהרות וחמישה גשרים, ללא רמזורים, כך שהוא צפוי לשפר משמעותית את זרימתהתנועה בעיר, מצפון לדרום וההיפך, וכן ישפר הכביש החדש את הנגישות לשכונות הדרומיות בעיר,

לגבעת זאב.

החידוש השלישי והמיוחד יותר הוא הקמתו העתידית של המחלף שיחבר בין כביש 20 העובר דרך גבעת זאב נווה יעקב ובית חנינא גם הוא לכביש זה  וכל זה באמצעות הקמת גשר מיוחד שיחב בין הכבישים.

מלבד חשיבותו האסטרטגית של הכביש הרי שאישורו עורר סערה מסיבות נוספות והם עתירתם של הערבים תושבי המקום על בעלותם בשטח. למרות שהעתירה התקבלה הרי שדבר זה לא עצר את מתכנני המחלף בדרכם ובתכנון מיוחד תכננו הם גשר שכזה שרק יעבור מעל אדמת הפלסטינים בעוד יסודותיו יונחו בשטחים ישראליים ובכך רוקנו הם את משמעות העתירה מכל תוכן. התרגיל המבריק עורר גלים ואף נלמד ויושם בפרויקטים אחרים שם הרימו משנאינו ראש.

המאחז הפלסטיני

מתברר עוד שהמאחז הפלסטיני שפונה לפני כשבועיים לא היה הראשון, וכבר לפני כשנתיים הקימו הפלסטינים מאחז בקטע שליד גבעת זאב. המאחז הוקם עם אישורה של התוכנית מתוך קריאת תגר להשתמש באדמות פלסטיניות לטענתם לצורך בנית הכביש ולכן הוקם המאחז בכדי לעצור את העבודות בעקבות חשש כוחות הבטחון מההפרעה העלולה להגרם מכך לשלום הנוסעים הוחלט כבר אז לא להמתין ולפנות את המאחז באופן מידי, וכך היה.

לקראת משיח

כיהודים מאמינים רואים אנו בהתגשמות חזון בניית הארץ והכל כהכנה רבתית לקראת ביאת משיח צדקנו או אז ימלאו הדרכים בעולי הרגלים בששון ובשמחה העולים להקביל פני המלך ה’ בהר הקודש בירושלים.

כל מה שחדש
חפש...
Generic filters

צ׳אט עדכונים וחדשות