/
/
עדיין לא קולטים

עדיין לא קולטים

במהלך חודש החגים, תושבים רבים שניסו לנהל שיחה כדי לברך את מכריו בשנה טובה או בברכת חג שמח - נתקלו שוב בבעיה המוכרת: אזורים שלמים בעיר סובלים מקליטה סלולרית משובשת במקרה הטוב, ואפס קליטה במקרה הגרוע >>> מנכ"ל העירייה, בני שוורץ, עונה על כל השאלות ומפרט את הפעולות שנעשו מטעם העירייה לפתרון הבעיה >>> וגם: "אם תושבים יעתרו לבג"ץ, העירייה תצטרף כצד לעתירה"
כ״ז בתשרי ה׳תשפ״ב
19:02
מעקב שערים

החגים עברו, וביתר עילית עדיין נמצאת תחת מיסוך סלולרי כבד | תחקיר ‘שערים’: מה נעשה כדי לפתור את הבעיה, ושיחה עם מנכ”ל העירייה

במהלך חודש החגים, תושבים רבים שניסו לנהל שיחה כדי לברך את מכריו בשנה טובה או בברכת חג שמח – נתקלו שוב בבעיה המוכרת: אזורים שלמים בעיר סובלים מקליטה סלולרית משובשת במקרה הטוב, ואפס קליטה במקרה הגרוע >>> מנכ”ל העירייה, בני שוורץ, עונה על כל השאלות ומפרט את הפעולות שנעשו מטעם העירייה לפתרון הבעיה >>> וגם: “אם תושבים יעתרו לבג”ץ, העירייה תצטרף כצד לעתירה”

יעקב מרגליות

במהלך חודש החגים שעבר עלינו לטובה, אשר היה משופע בימים ורגעים מרוממים ומיוחדים – שוב העיקה בעיית הקליטה הסלולרית בעיר, שניכרת ומורגשת על כל צעד ושעל.

כל ניסיון לקיים שיחת חברים וקרובים לשם איחול ‘לשנה טובה’, לברכת השנים או ברכת המועד – נתקלה באותה בעיה אקוטית ובלתי מוצדקת שביתר עילית מתמודדת עימה בשנים האחרונות, פרי אוזלת ידן של חברות הסלולר שאינן רואות לנכון לספק ללקוחותיהן בעיר את השירות הבסיסי ביותר – קליטה סלולרית סבירה. תשלומי סלולר – כן; שירות סלולרי בסיסי – מאן דכר שמיה.

עתה, אחרי החגים, ובעקבות עשרות פניות למערכת – ‘שערים’ רואה לעצמו חובה להניף שוב את הדגל, כהמשך לשורה ארוכה של כתבות ותחקירים שפורסמו בנושא בשנים האחרונות. מהרגע הראשון היה זה ‘שערים’ שהעלה על נס את הבעיה, ובשנה האחרונה נראה היה שמשרד התקשורת נרתם לעניין, ושר התקשורת הוציא כמה הודעות על הצבת אנטנות חדשות בעיר, שאמורות לפתור את הבעיה, אולם בדיקה קלה בשטח (למעשה לא צריך בדיקה מיוחדת; כל תושב כמעט מכיר את זה) – מגלה שהבעיה עדיין לא התחילה להיפתר.

וכך, ברחובות שלמים בעיר לא ניתן בכלל להוציא שיחה. משפחות שלמות בעיר – בשנת תשפ”ב, 2021 למספרם – הן נטולות אפשרות לתקשר עם העולם החיצון בצורה סבירה דרך המכשיר הסלולרי שעל שירותיו הם משלמים ממיטב כספם. עיר תחת מיסוך סלולרי.

לא רק בבתים – גם במרכולים רבים בעיר (‘רמי לוי’ ו’שפע ברכת השם’ ברחוב ברוק למשל) – אין קליטה סלולרית כלל. מי שמבקש להתקשר הביתה כדי לברר אלו מוצרים צריך לקנות – אינו יכול לבצע את המשימה הפשוטה הזו. ומי מדבר על כוללי האברכים, מוסדות ועוד מבני ציבור שבהם הוצאת שיחה סלולרית היא אפילו לא אופציה.

ולא רק בתוך מבנים; גם ברחוב, באוויר הפתוח, המשימה לנהל שיחה סלולרית שלא תיקטע, היא אתגר של ממש ברחובות רבים בעיר. תושבים רבים מכירים זאת.

זה המקום של נבחרי הציבור המקומיים – לעשות הכל כדי לפתור את הבעיה הבוערת הזו. איך אמר ל’שערים’ אחד התושבים? “זו בעיה שזועקת לשמים ומשבשת את החיים בעיר, פשוטו כמשמעו. הגיע הזמן שירימו את הכפפה בנושא באופן רציני וישימו סוף לבעיה”.

כפי שדוּוח ב’שערים’, בחודשים האחרונים נעשו מספר פעולות לפתרון הבעיה, כאשר בעירייה פועלים מול לשכת שר התקשורת בניסיון לפתור את הבעיה. לפני מספר חודשים נערך סיור של בכירי משרד התקשורת והתקבלו הבטחות לטפל בעניין באופן רציני, אך עד כה – התוצאות אינן ניכרות בשטח.

יצוין, כי מדובר בבעיה שלא ניתן להקל בה ראש, שכן היא עלולה להגיע עד לכדי פיקוח נפש ח”ו.

ל’שערים’ נודע, כי במהלך החודש שחלף התפאר שר התקשורת, יועז הנדל, בפרסום כלשהו שאורח לרגע שביקש בעיר פרסם באופן מוטעה – כביכול בעיית הקליטה בעיר נפתרה. הלה פרגן לשר התקשורת, והשר מיהר להדהד את הפרסום, אולם בתוך דקות דאגו תושבים אכפתיים בעיר להבהיר לשר בפומבי כי ההתפארות מיותרת; הבעיה לא רק שלא נפתרה לחלוטין, אלא שאפילו לא התחילה להיפתר. היא קיימת במלוא עוזה, ואלפי תושבים בביתר עילית סובלים כתוצאה ממנה, יום יום ושעה שעה.

תגובת המנכ”ל

‘שערים’ פנה למנכ”ל העירייה, בני שוורץ, כדי לקבל תגובה ולהבין מה העירייה עושה כדי לפתור את הבעיה. כבר בתחילת השיחה הדגיש המנכ”ל, שהטיפול בבעיה אינה בתחומי אחריותה וסמכותה של העירייה, וכמובן שאין ביכולתה למנוע איכלוס של רחוב או שכונה בגלל אי קליטה ברחוב.

יחד עם זאת, המנכ”ל מדגיש כי הבעיה מוכרת, וכי העירייה מנסה ‘להגדיל ראש’ ולטפל בבעיה אף שאין זה בתחום האחריות שלה. “אנחנו בעניין הזה יחד עם התושבים ומבינים את גודל הבעיה”, אומר שוורץ ל’שערים’. “בהנחיית ראש העיר, מאז כניסתי לתפקיד – העניין הזה נמצא בראש סדר העדיפות העירוני. כבר לפני כשנה הזמנו מפגש עם שר התקשורת, ובעקבות כך הוקמו כמה אנטנות נוספות, כאשר סוכם שלאחר מכן יתקיים סיור נוסף, במטרה לראות מה עוד ניתן לעשות”.

מה עושה העירייה כדי להבטיח שיוקמו אנטנות בעיר?

שוורץ: “ישנו מגוון פעולות, ואפרט שלוש מהן: האחת – ויתרנו לחברות הסלולר על דמי שכירות בגין השטחים שעליהם יוקמו האנטנות, וזאת כדי להסיר את הבעיה התקציבית הזאת. כעת הוספנו תמריץ נוסף – על כל הקמת אנטנה נשפה אותם על האנטנות הקיימות, כך שהם פשוט יתחילו לשלם פחות.

“פעולה שניה – אנו במשא ומתן מתקדם מול אחת מחברות הסלולר המרכזיות, סביב תוכנית להעמדת עשר אנטנות נוספות ברחבי העיר. אנו כבר בשלב של בדיקה הנדסית לנושא, כך שלפחות אחת מהחברות מבטיחה שיפור ניכר מאוד בקליטה כבר בטווח הקרוב. אני לא רוצה לנדב יותר פרטים כי לצערי החברות המתחרות מעכבות את שיתוף הפעלה בעניין.

“ודבר שלישי – בזמן הקרוב יוקם תורן מיוחד באזורים הבעייתיים, כמו רחוב אבא שאול וכדומה, במטרה לשפר את הקליטה, בעיקר מחוץ לבנייני המגורים”.

מה מקור הכשל החמור הזה?

“זה מתחיל בכך שחברות הסלולר, שבמשך שנים רצו להשקיע באנטנות – נחסמו בוועדות הרישוי, בשל טענות לקרינה”, אומר שוורץ. “היום ידוע שקליטה גרועה מזיקה יותר מאנטנה קרובה. אבל עד שהמסר חלחל – הרווחיות של חברות הסלולר ירדה דרמטית. כך למשל, בשנה שעברה הפסידה חברת פרטנר קרוב ל-200 מיליון שקלים, כך שכיום אין כל כך רצון מצד חברות שונות להעמיס על עצמן הוצאות שכרוכות בהקמת אנטנות חדשות”.

והיכן משרד התקשורת בתמונה?

“משרד התקשורת אכן אמור לאכוף את הנושא, כחלק מתנאי הרישיון של חברות הסלולר. אבל כעת יש אצל השר יועז הנדל סדר עדיפות שונה – הוא מעדיף שהחברות ישקיעו בטכנולוגיה החדשה (G5). הטכנולוגיה הזו יקרה פי שלושה יותר מהאנטנות בטכנולוגיה הישנה. לדוגמה, אם כדי לכסות קילומטר אחד נזקקים כיום לאנטנה אחת – בטכנולוגיה החדשה נדרשות שלוש אנטנות עבור כל קילומטר. מהסיבה הזו, לכאורה, השר מעלים עין מההפרות של חברות הסלולר ומעודד אותן להשקיע בכיוון של פריסת הטכנולוגיה החדשה”.

אופציית העתירה לבג”ץ

בעבר הרחוק, כאשר חברת התחבורה הציבורית שפעלה בעיר, ראש העיר (בתפקידו אז כחבר מועצה) יזם פנייה משפטית לבג”ץ. מדוע כאן אנחנו לא רואים פנייה כזאת?

“זה עלה גם אצלנו, בדיונים מול היועץ המשפטי של העירייה ולבקשת ראש העיר. ההחלטה שהתקבלה היא שלטובת העניין, לעת עתה עדיף להתקדם מול חברות הסלולר בשיטה של תמריצים כספיים והפחתת עלויות. ברגע שעולים על מסלול של תביעה בבג”ץ – הכל נעצר ונכנסים לתהליך משפטי ארוך, כשלא ניתן במקביל לבקש מהם לפעול בשטח לשיפור הבעיה. כמובן שאם תהיה תביעה מצד תושבים – העירייה תצטרף כצד בעתירה.

בשורה התחתונה: יש מקום לתחזית אופטימית בעניין?

“אני לא יכול לתת תחזית אופטימית, אבל אני יכול לומר שאנחנו מתמקדים חזק בבעיה הזאת ופועלים בכל המישורים. התורן החדש שדיברתי עליו – הוא כבר בשלבי הקמה”.

שוורץ מוסיף, כי “האבסורד הוא שבערים כמור רעננה וקריית גת – אשר להן סדר גודל זהה של כמות אוכלוסייה – מוצבות אנטנות בשיעור של פי עשרה ויותר. בכל מקרה, אני לא צופה שיפור ניכר בקליטה בתוך הבתים, זאת בגלל טכנולגיית ה-wi fi שלא כל כך נפוצה בעירנו. במקומות אחרים בארץ – גם אם יש בעיית קליטה, ברגע שנכנסים לבית – המכשיר מתביית על טכנולוגיית הווי-פיי הביתי והבעיה נפתרת. לכן החברות משקיעות כיום את מיטב האנרגיות כדי שתהיה קליטה במרחב הציבורי. אני מקווה שאוטוטו נראה שיפור ניכר משמעותי לפחות באחת החברות ואנו מאמינים שזה יביא לשרשרת תגובה מצד שאר החברות, שלא ירצו להישאר מאחור”.

‘שערים’ לא ירפה וימשיך לעקוב אחרי הבעיה בכתבות ובתחקירים, עד לפתרונה המלא בעז”ה.

כל מה שחדש
חפש...
Generic filters

צ׳אט עדכונים וחדשות