/
/
“חנוכד שמח”

אור החנוכה - מאמר הגות מהרב מנחם ישראלי

“חנוכד שמח”

חשבתם לרגע שזה טעות בכותרת? לא, זה לא טעות.
כ״ד בכסלו ה׳תשפ״ב
15:01
צילום: גוברות ביתר

 

חשבתם לרגע שזה טעות בכותרת?
לא, זה לא טעות.

אחד הביאורים במהות שם החג:
חנו-כה. חנו (סיום המלחמה) בכ”ה כסלו.

אמהמה,
יש דעות בראשונים שניצחון המלחמה היה בכ”ד כסלו (ניצחו בכ”ד, ונחו – חגגו והדליקו את המנורה הטהורה – בכ”ה).
ולפ”ז מתאים לומר חנו-כ”ד.

ובעצם זה מתחבר לכ”ד הקטן של יעקב אבינו.

מהו אותו כד קטן?
מספרים לנו חז”ל, מעשה שהיה כך היה:
באחד הלילות הטרופים שיעקב חושש לחייו מפני עשו אחיו הוא מעביר את משפחתו את מעבר יבק
וברגע האחרון הוא חוזר לאחריו, הוא נשאר לבד אומרת התורה “ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר” אומר הרש”י (בראשית לב,כה) שכח פכים קטנים וחזר עליהם (חולין צא, א).

פכים קטנים, פך קטן של שמן.
הכד קטן שעליו התעכב יעקב אבינו באותו לילה גורלי, הוא הוא הכד שמצאו החשמונאים “פך השמן הטהור”, הניצוץ היהודי, “א פינטעלע איד”.
ולא פך אחד, אלא הרבה פכים קטנים, שהרי בכל יהודי ויהודי יש פך קטן משלו.

אמנם הפך הוא קטן.
אבל הוא איכותי.

שמן הוא הפנימיות והעצם של כל דבר.
עצם הנשמה – שמן – היא נקראת יחידה.

אמנם היא רק ניצוץ קטן.
אבל היא ניצוץ איכותי.

משל למה הדבר דומה:
השמש היא אחת.
והכוכבים הם מליארדים.
אבל:
כששמש אחת מאירה.
לא רואים כוכבים.

אמנם הם רק קומץ חשמונאים.
אבל הם הולכים בלהט הניצוץ יחידה.
ומאירים כשמש.
וממסמסים את כל האנטיוכוסים למיניהם.

המסר הוא גם בפן האישי:
אדם חושב לעצמו
אני מלא תאוות ויצרים
רוב היום שלי חשוך.

על האדם לדעת שכמו “יעקב אבינו” גם אם הוא נמצא בלילה חשוך, וכל משפחתו עברה כבר את מעבר יב”ק (ר”ת יחוד קדושה ברכה, כמבואר בספרים הקדושים) ורק הוא נשאר לבדו מול המלאך הרע של עשו, עדיין עדיין תמיד תמיד נשאר לו “פך קטן” (פכים קטנים. רש”י), ועם קצת “השמן הטוב” שעוד נשאר לו, הוא יוכל להכריע את הכף.

אז אולי מחר יהיה מתאים לומר:
חנוכה שמח.

אבל לבינתיים…

חנוכד שמח!!!

בל נשכח את הכד הקטן שמכריע את הכף.

לע”נ אבי מורי, ר’ אליהו ב”ר אשר ז”ל.

לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com

כל מה שחדש
חפש...
Generic filters

צ׳אט עדכונים וחדשות