לעצור בעד המשחית
@יעקב מרגליות
ביתר עילית רושמת עוד שבוע שבו נגיף הקורונה מסתובב בין רחובותיה, כמעט באין מפריע: בשבוע האחרון נוספו עוד כ-400 (!) חולים מאומתים בעיר – זאת מלבד מספר בלתי ידוע של בעלי תסמינים שמסיבותיהם שלהם מעדיפים שלא להידבק (אך כמובן נזהרים מלצאת לרחוב ומזהירים את כל מי שהיה איתם במגע בימים שלפני הופעת התסמינים להיכנס לבידוד ולא לסכן אחרים ח”ו.)
מן הצד השני, ניתן לדבר בזהירות על ירידה איטית ומתונה בקצב ההדבקה – שבשבועות קודמים היה מהיר, סיטונאי ומסחרר יותר. הסיבה לכך, בדרך הטבע, היא חדירת הנושא למודעות הציבור בביתר, כאשר תושבי העיר החלו להקפיד הרבה יותר על הכללים – חבישת מסכה, כללי הגינה וריחוק חברתי, וכמובן כניסה לבידוד במקרה של תסמינים ו/או היחשפות לבעל תסמינים, אף מבלי לחכות להוראה שכזו מרשויות הבריאות. ביתר לוקחת אחריות – ובמובן הזה, האחריות היא בראש ובראשונה אישית, שנובעת ממשמעת עצמית ואחריות לחיי הזולת.
גם בקהילות שבתחילה הקלו קצת בהנחיות – מתוך מחשבה שמא עדיף להגיע ל’הדבקת עדר’ או מכל סיבה שהיא – חלה התעוררות והתפכחות, בהוראת גדולי ישראל, מרנן ורבנן הרבנים ומנהיגי הקהילות שליט”א שעומדים ומזהירים את הציבור שלא להקל ראש ח”ו. אם בעבר ניתן היה לראות בשולי העיר תופעה של חייבי בידוד שהסתובבו בחוצות או הגיעו לבית הכנסת תוך סיכון חיי אחרים רח”ל – הרי שכעת, ולאחר שרבני העיר וחברי הבד”צ הגדירו צעד כזה כ”חשש רציחה” הי” – התודעה חלחלה והתופעה אינה קיימת.
קוטעים את השרשרת
כחלק מהמאמץ לקטוע את שרשרת ההדבקה של נגיף הקורונה – שבביתר עילית מתפשט בקצב מואץ וחזק יותר מאשר כמעט בכל עיר אחרת בארץ, עקב אופיה המעורב והצפוף של העיר ותושביה – נצפתה בשבוע שחלף הגברה משמעותית בפעולות האכיפה של המשטרה בתי הכנסת והשטיבלאך בעיר, דבר שמטבע הדברים עורר מורת רוח ותחושות קשות בקרב רבים.
לצד ההתקוממות על קנסות שניתנים לאנשים שהאמצעים הכספיים שלהם דחוקים גם כך – ראוי לציין כי על ההנחיות יש לשמור לא מחשש מהדו”ח המשטרתי, אלא כחלק מחובת הזהירות ההלכתית. שני בתי הדין של העיר יצאו בשורת הנחיות לאופן קיומן של התפילות בבתי הכנסת בעיר, תוך הדגשה כי מקום שבו לא יישמרו ההנחיות, ייסגר בהוראת בתי הדין.
מעיריית ביתר עילית נמסר ל’שערים’, כי אגפי העירייה פעלו השבוע כדי להמשיך ולפעול כדי שההנחיות ישמרו בעיר, לרבות מסע פרסומי מאסיבי שיגיע לשיאו בשבוע הבא עם חלוקת חוברת הסברה ייחודית לתושבי העיר. בחוברת שהופקה על ידי העירייה יוסבר על משמעויות הגל השני ועל המחויבות של כל אחד ואחד לעשות כל שביכולתו כדי למנוע את המשך התפשטות התחלואה.
דילמת השטיבלאך
מנגד, אחד מגבאי השטיבלאך הגדולים בעיר העלה הצעה להקמה מהירה של ארבעה מתחמי תפילה ענק שיחולק לעשרות ‘שטיבלאך’ – חדרי תפילה ייעודיים ומרווחים, אשר בהם יתאפשר לשמור על ההרחקות החברתיות הנדרשות בעת כזו. בכל תא ייכנסו עשרה אנשים, וכך יישמרו הנחיות הבריאות תוך שמירה על המשך שגרת המניינים בעיר.
לדברי הגבאי ששוחח עם ‘שערים’, העלות המוערכת של כל הפרויקט עומד על כמאתיים אלף שקלים, וביצועה חיוני לנוכח העובדה שהקושי באכיפת ההנחיות בשטח הוא גדול, והאחריות הרובצת על הגבאים ב’שטיבלאך’ היא מורכבת ומסובכת הרבה יותר מאשר בבית כנסת קהילתי רגיל. בעוד שבקהילות הקודש בעיר ישנן הוראות ברורות של מנהיגי הקהילות אשר על פיהן יישק דבר – ב’שטיבלאך’ מגיע כל אחד עם ההשקפה שלו וההתחכמות שלו, כך שקשה לתמרן בין שלל הדעות והלחצים מאנשים שונים, כך שהפתרון המוצע יכול בהחלט לפתור עניין זה.
גם ‘ונשמרתם’, גם ‘ואהבת’
רבנים שעימם שוחח כתב ‘שערים’ בשבוע האחרון הביעו תמיהה כלפי אנשים אשר רואים בהתחכמות על תקנות הבריאות מעין ‘אידיאולוגיה’ או ‘השקפה’, כאילו כל העניין הוא ‘מזימה’ של מאן דהו. “נניח והם היו צודקים”, אמר, “האם לא חלה עליהם ולוּ חובת ‘ואהבת לרעך כמוך’ – לכבד את רגשות הזולת שרואה בשמירת התקנות עניין שנוגע לבריאותו, לחיי הוריו המבוגרים ולבריאות ילדיו?! גם אם היית צודק ולא היה צורך להישמר – תכבד לפחות את העניין שנוגע לנפשו של האחר שאותו אתה פוגש בשטיבלאך או בחנות, בבחינת ‘מאי דעלך סאני לחברך לא תעביד’.
והרב ממשיך: “וכי היית רוצה שמישהו אחר יפגע בעקרונות שעומדים בציפור הנפש שלך וירמוס את חששותיך ועקרונותיך? האם יש רב שאמר לך שיש ‘עיקרון’ באי עטיית מסכה ויש מצווה לזלזל בתקנות הבריאות? ומה עם הספק-ספיקא שמא בכל זאת מישהו ישלם רח”ל וח”ו בחייו כתוצאה עקיפה מזלזולו של מישהו שראה חשיבות השקפתית באי שמירה על ההנחיות?!” אנחנו, ב’שערים’, הבאנו כאן את הדברים כלשונם, וישמע חכם ויוסף לקח).